Zoethout en kokosnoot

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Zoethout en kokosnoot

Bericht door Peter »

Stel je voor je hebt:
- 1 oude kokosnoot die niemand opeet en die als presse-papier in de keuken ligt
- 1 doosje zoethout waarvan je na het eerste stokje wel weer genoeg hebt gegeten voor 2009-2010

Beide bevatten of zijn hout. Larven eten hout. De vraag is: eten larven ook kokosnoot en of zoethout?
Op de verpakking van het zoethout staat dat het niet gegeten moet worden door mensen met een hoge bloeddruk.
Zo'n kokosnoot ingraven lijkt me wel wat. :P
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

als ze het al eten, dan eten larven enkel verrot hout en ik mag aannemen dat je vers zoethout koopt.
kokosnoten zijn niet van hout
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Annette
L3
Berichten: 114
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 11:11

Bericht door Annette »

...dan zal ik die kokosnoot eens opzoeken (slingert hier ergens in mn kamer) en wegmikken. Tot op heden heb ik niet aangedurft er larven op te zetten om uit te proberen wat mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn. :roll:
Mecynorhinella ugandensis, Mecynorhinella polyphemus confluens, Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Pachnoda aemula, Pachnoda sinuata flaviventris, Pachnoda marginata peregrina, Chlorocala africana africana, Chlorocala africana oertzeni,
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Harald schreef:als ze het al eten, dan eten larven enkel verrot hout en ik mag aannemen dat je vers zoethout koopt.
kokosnoten zijn niet van hout
Hmm ik zal het dan eens buiten mikken, het gaat vast ooit wel schimmelen. Maar kokosnoten (de vezel) is die niet eetbaar door larven? Het voelt toch redelijk houtachtig aan.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Het klinkt misschien raar, maar in het programma "expeditie Robinson" was er een eetproef waar ze 1 of andere rozenkeverlarven moesten opeten (zielig :? ), en de presentatrice zei als commentaar dat deze larven in palmbomen leefden. Ofwel een presentatrice die aan het zeveren is, ofwel dat dit klopt. Dus als deze dieren in palmbomen leven kan het dus geen kwaad om kokosvezel aan het substraat toe te voegen. (heb hier nog een hele zak liggen die ik gebruikte voor mijn vleesetende planten) Ik zal het eens proberen.
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

die larven eten palmhart, het midden van de stam, niet de buitenkant.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Dat wordt dus palmbomen gaan plaatsen Charles :% :%
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hmmm we hebben hier vast wel ergens een oude kokosmat.... :lol:
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Is ook gemaakt van kokosvezel.
Het was inderdaad erg zielig en tegen de regels in van het dierenwelzijn. Iets waar vt4 zich blijkbaar niets van aantrekt.

Dit waren trouwens Oryctes larven (afhankelijk van de plaats waar die mediageile sukkels zaten, en aan de grootte van die larven te zien, konden het gigas, boas of rhinoceros larven geweest zijn. Nogal erg dure en zeldzame diertjes in de kweek...).
Plaats reactie