steurvoer

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Kijk, zoals Mark het al aangaf is de 16% vet overbodig.

46% ruw eiwit is lang niet slecht, hoewel het meteen niet duidelijk
is van welke oorsprong het eiwit is (dierlijk / plantaardig)..
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Welk eiwit is dan eigenlijk het beste? Plantaardig of dierlijk?
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Volgens de reacties op eerdere vragen in diverse fora verkiezen de pro's
dierlijk eiwit.

Ook de Japanners gebruiken dierlijk eiwit. (kleine hoeveelheden !)
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik voer zelf nu mijn Mecynorrhina L3s bij met kattenvoer (iets van 35% dierlijk eiwit tegen 12% vet) en dat gaat erg hard. Ze vreten met gemak 5 brokjes per dag en ik vrees dat ze met deze snelheid teveel eiwit binnen gaan krijgen en daarmee ook een hoop vet.

Nu vraag ik me af of het inderdaad zo dat de larven zich ziek eten aan eiwitten? Het lijkt me niet echt logisch gezien ik zou verwachten dat ze wel doorhebben wat voor hoeveelheden goed voor ze zijn. Maar misschien schat ik hun cognitieve capaciteit dan te hoog in.. Tot nu toe lijken de larven nog kerngezond en ze groeien als kool. Maar toch heb ik ze nu al niet meer bijgevoerd sinds het weekend omdat ik niet meer weet of ik ze er wel goed mee doe. Vandaar dat ik graag een beroep zou willen doen op jullie collectieve kennis en ervaring om duidelijkheid te krijgen over wat voor hoeveelheden ik het beste aan kan houden.

Daarnaast heb ik ook Artemia blokjes in huis. Dat zijn blokjes gevriesdroogde waterbeestjes met een eiwitgehalte van 50% en slechts 8% vet. Zou dat iets zijn om mee bij te voeren? Wellicht is het beter eens in de 2 weken zo'n blokje te geven in plaats van 5 kattenbrokjes om de dag.

Graag hoor ik hoe jullie hierover denken.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Naar mijn weten worden nu vooral gedroogde zijderupsen gebruikt. Zal eens kijken of ik de voedingswaarden nog kan vinden. Als ik mij niet vergis heeft Pim in 2012 een zoektocht naar ruwe eiwitten, vet gehalte e.d. in bijvoer gedaan nadat we op de beurs zijderups van zeer hoge kwaliteit hadden gekocht. Hij kwam toen op bepaalde soorten uit waaronder koi karper korrels en ik dacht ook andere gedroogde beestjes. De zijderupsen en de koi korrels gebruik ik nog steeds. De kattenbrok is bij mij vervangen ivm de kans op schimmel en of mijten.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

In Duitsland hebben gedroogde vlokreeften de voorkeur boven zijderupsen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dank voor jullie reacties.

Ik ga het eens proberen met de artemia blokjes en met vlokkreeftjes gezien we die voor de vissen ook gebruiken. Wellicht ga ik het een en ander om de twee weken afwisselen, zodat ze van alles wat binnen krijgen. Gemalen zijderups zit al door het substraat heen, maar ondanks dat ze daar voldoende mee zouden moeten hebben bleven ze heel gulzig kattenbrokken eten. Vandaar dat ik het idee kreeg dat ze daar behoefte aan hadden.

In het vervolg zullen ze moeten eten wat de pot schaft en alles met mate :)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Een korte update over het bijvoeren met dierlijke eiwitten:

Sinds ik gestopt ben met het bijvoeren van kattenbrokken is bij een aantal van mijn Mtu larven het gewicht weer teruggelopen. Een man van 41 gram (22-11) woog vandaag bijvoorbeeld nog maar 38 gram. (Enig verschil kan het gevolg zijn van een niet supernauwkeurige weegschaal.) Andere larven bleven echter gewoon mooi in gewicht toenemen, al is het in een iets minder snel tempo dan met de kattenbrokken.

De afname in gewicht lijkt op een gevolg van het wegblijven van brokken en ik heb het idee dat brokken vooral zorgen voor een sterke gewichtstoename doordat larven zich helemaal vol gaan proppen. Drie weken zonder brokken zorgt ervoor dat ze de brokbestandsdelen waar ze niets mee kunnen weer naar buiten werken wat een lichter gewicht tot gevolg heeft. Het komt ook niet doordat de larven niets meer eten. Een kwart van het substraat bestond uit frasskorrels en ook de bijgevoerde vlokkreeftjes waren telkens na een paar uur al verslonden.

Voor mij duidt dit erop dat de larven inderdaad een hoop overbodige stoffen binnenkrijgen door de kattenbrokken en dat vlokkreeftjes een beter alternatief zijn. Met een eiwitgehalte van 50% ten opzichte van slechts 7% vet zijn deze verhoudingsgewijs ook beter dan zijderupsen. Deze hebben dan wel 55% eiwit, maar ook 25% vet.

Het hoge eiwitgehalte en het lage vetpercentage, in combinatie met het zuiver zijn van conserveringsmiddelen lijken mij prima eigenschappen voor wat extra voeding voor mijn larven. Een aanrader dus!

Op het moment zijn een aantal larven bezig met hun verpopping, dus daarna zal gaan blijken hoe toevoeging van eiwit de grootte van de imago's heeft beïnvloed. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

De grootste exemplaren zijn intussen allemaal verpopt, maar een mooie dikke vette man van bijna 45 gram is ook niet verkeerd denk ik zo :)

Vlokkreeftjes lijken dus prima eiwitbron!
Bijlagen
Mooi verdikt achterlijf, gaat spoedig verpoppen lijkt mij.
Mooi verdikt achterlijf, gaat spoedig verpoppen lijkt mij.
photo-15.JPG
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Netjes ! Sowieso verliest de larf wat gewicht en word hij wat gelig als zijn laatste fase aan gaat breken. Zo kun je redelijk voorspellen dat een L3 larf binnen afzienbare tijd een cocon gaat bouwen als zijn gewicht afneemt.
Plaats reactie