Zwart / rood kevertje

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Zwart / rood kevertje

Bericht door Hansje Pansje »

Op vakantie vond ik deze mini kever. Heeft iemand enig idee wat dit voor soort is ? Ik vond hem in Overijssel op een soort elvenbankje in het bos. Hij is ongeveer 7 mm lang en 3,5 mm breed. Hij heeft vleugeltjes zijn achterlijf loopt wat spits toe en kan een beetje springen.
WP_20130503_010.jpg
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Het lijkt mij een soort doodgravertje ( Nicrophorus ).
Alleen deze is iets ronder..
Alhoewel dat rode patroontje wel hetzelfde is.
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Heb gelijk de Nicrophorus familie opgezocht maar het lijkt op de tekening na niet overeen te komen. Hij heeft geen oranje antenne en geen beharing. Heb hem net onder het vergrootglas gehad. Ook bij de soortenbank al gekeken. Wellicht kan ik later een betere close up maken met mn andere camera.
Symbiont
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 19:52

Bericht door Symbiont »

Kwam deze toevallig tegen in een boek net na dit bericht bekeken te hebben (ik ga het hele forum even over =); lijkt mij Scaphidium quadrimaculatum ?

Overigens is soortenregister.nl meer aan te raden als referentie dan soortenbank.nl. De laatste is namelijk ooit een digitaliseringsproject geweest van ETI in Amsterdam maar wordt al jaren niet meer bijgewerkt. Soortenregister is ook een tijd niet up-to-date geweest maar is onlangs in ieder geval voor de kevers helemaal bijgewerkt (qua naamgeving en dekking NL soorten), in navolging van de "Catalogus van de Nederlandse Kevers" van Oscar Vorst.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Jaaaa dat is hem !!! Ik kwam ze ook tegen op een paddestoel :-) Leuk dat ik nu weet wat het is... Bedankt voor de naam en de link ! Is dat Oscar die onderzoek doet naar het vliegend hert ?
Symbiont
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 19:52

Bericht door Symbiont »

Zal een andere Oscar zijn, deze is meer geinteresseerd in Ptiliidae ;)
Plaats reactie