Kleurvarianten Mecynorhina torquata torquata

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Kleurvarianten Mecynorhina torquata torquata

Bericht door phasmwave »

Een tijdje geleden kocht ik M. torquata torquata larven van een Tsjechische kweker die nu voor het grootste gedeelte verpopt zijn. Een pop is al uitgekomen, kopschild is groen, maar elytra zijn oranje. Ik vermoed dus dat het gewoon de ugandensis ondersoort is, of kan je bij de M. torquata torquata naast groen ook verschillende kleuren hebben? Ik vind enkel groene afbeeldingen ;)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Tot mijn grote verbijstering is M. torquata torquata geen erkende ondersoort meer (http://www.catalogueoflife.org/search/a ... ta/match/1). De volgende ondersoorten staan nu slechts vermeld:
M. torquata immaculicollis
M. torquata poggei
M. torquata ugandensis

Weet je eigenlijk wel zeker welke ondersoort je gekregen hebt? Het klinkt mij meer als M. torquata ugandensis, als ik die kleuren zie. Is de kever eigenlijk goed uitgekleurd? Oranje kan ook de eerste kleur zijn en na een paar dagen krijgen ze dan de uiteindelijke kleur.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Volgens mij word de nominaatvorm gewoon enkel met de soortnaam geschreven.
Mecynorhina torquata
Het is geen ondersoort, dus hoeft deze ook niet vermeld te worden.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Ja, daar zijn we dus weer met het verhaaltje over benamingen. Het is vervelend als hobbyisten verouderde benamingen blijven gebruiken, dit even terzijde.

Ik heb ze gekocht als M. torquata torquata. Een eerste kever was gestorven in de cocon, en die was volledig groen. Die waar ik het nu over heb is nog maar 1 dag uitgekomen, dus het kleur kan misschien nog wijzigen, maar kopschild is al donkergroen, terwijl elytra bruinrood zijn. Het klinkt dan inderdaad als een ugandensis (vandaar mijn vraag hier, had hetzelfde vermoeden ;) ). Als ik je goed begrijp, Harald, zijn de oude M. torquata torquata's nu gewoon M. torquata, net als Mecynorhina torquata ugandensis (en zijn ze gewoon kleurvarianten).

Grtz
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Ik ben geen taxonoom of bioloog maar zoals ik het begreep is dat de nominaatvorm geschreven word met enkel de soortnaam.

Het geslacht is Mecynorhina
De soort is Mecynorhina torquata en hier heb je dan verschillende ondersoorten van.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De dekschilden kunnen nog wel groen worden, nog 1-2 dagen extra geduld (dan zou je een verkleuring moeten zien).
Indien ze oranje blijven zit je bij M. t. ugandensis. Het is dan wel niet uitgesloten dat je misschien toch met een hybridisatie te maken zou hebben. Sommige kwekers trekken zich niets aan van kruisingen tussen M. torquata ssp. en M. t. ugandensis. Ondertussen wordt vermoed dat dit de enige manier is om blauwe exemplaren te verkrijgen (iets wat waarschijnlijk maar heel zelden voorkomt in de natuur), tenzij iemand andere ervaringen heeft?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

phasmwave schreef:.. Als ik je goed begrijp, Harald, zijn de oude M. torquata torquata's nu gewoon M. torquata, net als Mecynorhina torquata ugandensis (en zijn ze gewoon kleurvarianten).

Grtz
Nee, niet helemaal. (ik ben wel bioloog en moet er dus wel iets meer van weten. ;) )
Zoals het nu beschreven is, is er slechts 1 soort, namelijk Mecynorhina torquata.
Daarvan zijn er (volgens het laatste inzicht van de taxonomen) 3 ondersoorten, namelijk
M. torquata immaculicollis
M. torquata poggei
M. torquata ugandensis
Dit betekent niet dat het "gewoon kleurvarianten" zijn, maar ondersoorten die (meestal) in verschillende regio's voorkomen.
Hopelijk maakt dit het iets begrijpelijker.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bahamut schreef:Ondertussen wordt vermoed dat dit (hybridisatie) de enige manier is om blauwe exemplaren te verkrijgen (iets wat waarschijnlijk maar heel zelden voorkomt in de natuur), tenzij iemand andere ervaringen heeft?
Lijkt mij ook uiterst waarschijnlijk, zeker gezien het feit dat de blauwe exemplaren bij mijn weten het eerst in Japan waren en die het niet zo nauw lijken te nemen met puurheid van (onder)soorten.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Toch alleszins dan niet bij Mecynorhina ugandensis. ;)
Rozenkevers zijn niet zo populair als neushoornkevers in Japan, misschien daarom dat ze het niet zo nauw nemen met de puurheid van die soort; ook waarschijnlijk vanwege de sterke aantrekking voor die blauwe kleur. Het feit dat Mecynorhina ugandensis ook veranderd is naar Mecynorhina torquata ugandensis doet reeds vermoeden dat de puurheid van de meeste kweekdieren te wensen overlaat (ik denk dat je werkelijk een exporteur in Uganda zelf moet aanspreken om een pure groep M. ugandensis te verkrijgen).
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bahamut schreef:.....Het feit dat Mecynorhina ugandensis ook veranderd is naar Mecynorhina torquata ugandensis doet reeds vermoeden dat de puurheid van de meeste kweekdieren te wensen overlaat (ik denk dat je werkelijk een exporteur in Uganda zelf moet aanspreken om een pure groep M. ugandensis te verkrijgen).
Ben het helaas niet helemaal met je eens. De verandering van Latijnse namen heeft niets te maken met dieren die in kweek zijn. De namen zijn gebaseerd op dieren die uit het wild komen, waarvan de exacte vanglocatie en datum bekend is, dus niet op dieren die in gevangenschap leven of gekweekt zijn.

Wel ben ik met je eens dat als je met grotere zekerheid een pure groep (niet-gehybridiseerde dieren) wilt krijgen, dat je dan naar de plaats van oorsprong moet gaan om ze uit het wild te halen. Dit geldt uiteraard voor alle type dieren, niet alleen voor kevers.
Plaats reactie