Mecynorhina torquata ugandensis

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door Pim »

Mecynorhina torquata ugandensis vrouwtje die net uitgekomen is. De verzorging is net als Mecynorhina polyphemus confluens.
Bijlagen
Mecynorrhinella ugandensis.jpg
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Zonde dat het je laatste is, echt een geweldig mooie kever!

Overigens wel jammer dat je foto wat onscherp is / hoge isowaarde heeft. Voor een 450d hoeft dat niet. Ik zou als ik jou was je sluitertijd van 1/60 verhogen naar minimaal 1/100 en het diafragma mag ook wel wat hoger (f9.0 gebruik ik vaak voor kevers).
Wat voor objectief gebruik je? Gebruik je de interne flitser of een externe flitser?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter,

De foto heb ik gemaakt op de standaard instelling "bloem" en ik denk dat je gelijk hebt met die instellingen. Ik gebruik een 18-55mm objectief en de interne flitser. Waarschijnlijk niet de ideale combinatie. Wellicht een ideetje om een keer een korte "cursus" keverfotograferen te geven, bv bij een meeting? Ieder geval bedankt voor jouw reactie.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Inderdaad niet helemaal de optimale combinatie. ;)

Het probleem met de interne flitser is dat hij rechtstreeks een dot licht op je object afvuurt wat nogal scherpe schaduws geeft. Ik heb een flitser die ik op bijvoorbeeld 160 graden kan zetten waardoor je indirect (via muur / dak) het object belicht wat iets fijner werkt. (kosten flitser iets van 150 euro)

Verder is het probleem met het standaard objectief (verder een fijn lensje hoor) dat de minimale focus afstand iets van 30 centimeter is in combinatie met maar 55 millimeter. Met name met macro-fotografie geeft dat nogal een probleem. Ik zelf gebruik de Tamron 90mm F2.8 wat naast een laag diafragma (dus meer licht) ook een mooie bokeh (zo'n fijn egale achtergrond achter je onderwerp). Hiermee kun je echt heerlijke macro's schieten maar kost al gauw zo'n 450 euro. (desondanks een goede investering)

Maar om even wat tips te geven zonder dat het direct geld kost: ga over in de M-stand fotograferen. Ik kan me werkelijk niet herinneren dat ik in een andere modus heb gefotografeerd. In het begin is dit lastig, maar zodra je het onder de knie hebt (wellicht flink wat schelden en ploeteren) is het de stap naar mooiere foto's.
Je kunt zo meer invloed uitoefenen op je resultaat.

In de andere modussen wordt bijvoorbeeld zodra er te weinig licht is de ISO omhoog gezet. Nu is ISO400 nog net om aan te zien, maar daar boven wordt het echt lelijk door de gigantische hoeveelheid ruis (verkeerde kleuren spikkels). Canon echter vind hun technieken superieur en in de normale modus zal je voor je het weet opeens op ISO800 zitten.
Ook iets, foto's met een lagere sluitertijd dan 1/100 a 1/125 worden allemaal onscherp. Op een statief met afstandbediening kun je best lager gaan zitten maar uit de hand kun je het wel vergeten.

Als je de verschillende instellingen een beetje onder de knie hebt kun je voor jezelf al weten wat het resultaat van je foto is. Maar de beste manier blijft gewoon: veel, heel veel fotograferen. En inderdaad op een meeting wil ik best wel het een en ander uitleggen.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter,

Jij maakt echt mooie foto's! Is het een ideetje als ik een keer langskom met een paar kevers en larven en dat jij ze fotografeert? Lijkt me wel leuk om mooie foto's te hebben van mijn kevers.

Groeten,

Pim
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

Hallo medeforum leden,

misschien een late reactie, maar ik gebruik zelf ook een 450D met een standaard 18-55 mm kitlens
met de standaard flitser, en heb hem idd op de M stand staan.

en dit zijn de foto`s die ik er mee maak zie hier

Nu moet ik er wel bijvertellen dat ik een setje tussen ringen heb gekocht voor 10 euro,

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

toffe macro's Richard! Leuk ringensetje wat je hebt!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
richard
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 25 apr 2010, 21:53

Bericht door richard »

Bedankt !
Plaats reactie