onbekend terrein voor mij

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
kazimus
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 apr 2011, 07:17

onbekend terrein voor mij

Bericht door kazimus »

Hallo, ik ben hier dus volledig nieuw en heb geen kennis van kevers. Toen ik op de lagere school was had ik een leraar die kevers verzamelde. Voor mij was dit toen en nu boeiend. Eindelijk ga ik nu mijn eerste stappen zetten in deze wereld. Door de vele reizen die ik maak in Europa kom ik in alle mogelijke biotopen terecht en daardoor kwam nu de gedachte op om een verzameling te beginnen. Info over de correct wijze om een kever te prepareren zou welkom zijn. Op gebied van de etiketten is er geen probleem doordat ik jaren fossielen heb verzameld en ook helpen beschrijven. Het belang van een correct etiket besef ik dus maar al te goed. Veel dank voor de eventuele hulp.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Kazimus en welkom ! Wat een luxe dat je veel reist en veel natuur tegen komt... Vermandel is een emotologie winkel waar je je benodigheden kunt aanschafen en ook online kunt bestellen. Het echt prepareerwerk is mij ook nog niet eigen maar er zijn hier leden zat die het je graag zullen vertellen en bij problemen de oplossingen zullen aandragen ;)
Ik zou het erg leuk vinden als je foto's van de door jouw gevangen kevers zou willen plaatsen op het forum...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Kazimus,

Welkom op het forum. Wat leuk dat je zoveel kan reizen. Waarschijnlijk kan je hier wel wat leren over kevers prepareren. Er is ieder geval heel veel informatie te vinden hier, zeker nu je toegang hebt gekregen tot de rest van het forum. Veel plezier.

Pim
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

welkom
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

welkom
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Welkom op het forum!
Leuk het prepareren, ik ben benieuwd 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom Kazimus!

@ Petra, volgens mij wil kazimus het juist van ons leren.

Op zich is prepareren niet zo heel moeilijk hoor:
1. je hebt een dode kever of laat hem aan de alcohol / ander goedje ruiken
2. je prikt hem op op piepschuim met insectennaalden van Vermandel.
3. Je zet de poten recht met een pincet en zet die ook weer met spelden vast.
4. Je laat hem een tijdje opdrogen.
5. Je haalt de spelden weg en zet hem in je display kast.

Aanvulling 1: Als hij hard geworden is voordat je hem hebt recht gezet kun je hem laten weken. Ik doe dat door in een chineesbakje water te gieten, een schuursponsje in te leggen en de kever op de zwarte kant van het schuursponsje te leggen. (dus vrij van het water) Vervolgens laat je hem een tijdje zo luchtdicht afgesloten zitten. Het water verdampt dan wat de delen losser maakt.

Aanvulling 2: Sommige mensen prikken een speld door of naast het scuttelum (dat driehoekje) zodat je hem gemakkelijk kan verplaatsen en hij netjes in de displaykast kan worden geprikt. Je kan de spelt echter ook ernaast prikken door zijn dekschild. Of geen spelt gebruiken en hem in je displaykast lijmen.

Aanvulling 3: Als je wilt voorkomen dat er beestjes in je kast komen die je collectie naar zijn grootje helpen kun je verschillende voorzorgsmaatregelen nemen. 1. De dode beesten eerst goed invriezen 2. geen beesten prepareren die in de natuur een natuurlijke dood zijn gestorven 3. een potje Naphtaline in je doos zetten

Geniet van het forum hier en gebruik de zoekfunctie, want volgens mij is hier vaker over gepraat.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
kazimus
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 apr 2011, 07:17

Bericht door kazimus »

Veel dank voor de info, vermandel ken ik zeer goed omdat ik ook een vlindercollectie heb. Dus mijn materiaal komt van bij Vermandel. Volgende zaterdag vertrek ik naar Sicilië en daarna kom ik nog 3 weken naar België om terug te vertrekken. Het probleem is dat ik perfect mijn vlinders kan prepareren maar kevers zijn nieuw. Ik besef het belang van een perfecte preparatie men weet nooit wwar de insecten terecht komen later en dan moet gewoon alles perfect zijn ivm met d info enz... Dus ik begin niet met een verzameling voor ik juist weet hoe ik het moet doen. Veel dank, Marc
Hansje Pansje schreef:Dag Kazimus en welkom ! Wat een luxe dat je veel reist en veel natuur tegen komt... Vermandel is een emotologie winkel waar je je benodigheden kunt aanschafen en ook online kunt bestellen. Het echt prepareerwerk is mij ook nog niet eigen maar er zijn hier leden zat die het je graag zullen vertellen en bij problemen de oplossingen zullen aandragen ;)
Ik zou het erg leuk vinden als je foto's van de door jouw gevangen kevers zou willen plaatsen op het forum...
kazimus
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 apr 2011, 07:17

Bericht door kazimus »

Veel dank voor de info, het is zoals vlinders prepareren, identiek, bijna, dus dat geen probleem zijn voor mij. Maar ik zou me graag houden aan de internationale afspraken ivm met het opzetten van kevers, dus hoogte op naald enz...
Peter schreef:Welkom Kazimus!

@ Petra, volgens mij wil kazimus het juist van ons leren.

Op zich is prepareren niet zo heel moeilijk hoor:
1. je hebt een dode kever of laat hem aan de alcohol / ander goedje ruiken
2. je prikt hem op op piepschuim met insectennaalden van Vermandel.
3. Je zet de poten recht met een pincet en zet die ook weer met spelden vast.
4. Je laat hem een tijdje opdrogen.
5. Je haalt de spelden weg en zet hem in je display kast.

Aanvulling 1: Als hij hard geworden is voordat je hem hebt recht gezet kun je hem laten weken. Ik doe dat door in een chineesbakje water te gieten, een schuursponsje in te leggen en de kever op de zwarte kant van het schuursponsje te leggen. (dus vrij van het water) Vervolgens laat je hem een tijdje zo luchtdicht afgesloten zitten. Het water verdampt dan wat de delen losser maakt.

Aanvulling 2: Sommige mensen prikken een speld door of naast het scuttelum (dat driehoekje) zodat je hem gemakkelijk kan verplaatsen en hij netjes in de displaykast kan worden geprikt. Je kan de spelt echter ook ernaast prikken door zijn dekschild. Of geen spelt gebruiken en hem in je displaykast lijmen.

Aanvulling 3: Als je wilt voorkomen dat er beestjes in je kast komen die je collectie naar zijn grootje helpen kun je verschillende voorzorgsmaatregelen nemen. 1. De dode beesten eerst goed invriezen 2. geen beesten prepareren die in de natuur een natuurlijke dood zijn gestorven 3. een potje Naphtaline in je doos zetten

Geniet van het forum hier en gebruik de zoekfunctie, want volgens mij is hier vaker over gepraat.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Internationale afspraken over prepareren? Dat is nieuw voor mij. Kun je eens een linkje geven waar ik die afspraken kan vinden, ik ben wel benieuwd!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie