Nieuw op deze forum

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Nieuw op deze forum

Bericht door Helico »

Dag,

Sinds ik een paar dola's kocht om als voedseldier te dienen. Vond ik het leuk om te kijken of deze toch kevers zouden worden. Gaf ze voer, bladeren uit mijn tuin, en zette ze weg op een donker warme plek.
Tot mijn verbazing, vond ik na een paar weken, ronde bolletjes in de aarde. En na een paar weken zag ik kevers boven de aarde rondlopen. Wat leuk! En nog mooie kleuren ook. Sinds dien ben ik een beetje een kever lover geworden.

Mijn roots zijn vlinders en wandelende takken, nog nooit iets met kevers gedaan. Nu dus ook met kevers bezig. Heb nu twee soorten als larven: Pachnoda fissipuncta en Pachnoda marginata, de standaard dola. Van de laatste soort heb ik ook al kevers van. We gaan het meemaken. Update: Één Pachnoda soort erbij namelijk Pachnoda sinuata flaviventris :lol:.

En ik kweek ook nog wandelende takken:
Wandelende takken eitjes of nimfen/volwassen exemplaren:
Psg 9 Extatosom tiaratum Psg 9A Extatosom tiaratum “Innisfail” Psg 18A Heteropteryx dilatata “tapah” Psg 23 Eurycantha calcarata Psg 44 Eurycantha calcarata sp. Psg 55A Ramulus nematodes (Blue male) Psg 101 Lamponius guerini Psg 195 Sungaya inexpectata Psg 215 Phaenopharos khaoyaiensis Psg 270 Peruphasma schultei Psg 290 Necrosia annulipes Psg 295 Acanthomenexenus polycantus Psg 327 Achrioptera manga Psg 338 Meansiana bullosae Psg 343 Myronides sp. "Peleng" Psg 374 Marmessoidea sp. Cat Tien Psg 392 Lonchdiodes sp. Ilocos Psg 395 Nuichua rabaeyae Clp 723 Calvisia marmorata “Mulu”

Ik woon in Papendrecht, ben nu 58 jaar, getrouwd en heb geen kinderen (bewust). Heb alle tijd (geen werk).
Hier laat ik het voorlopig bij.
Nu ben benieuwd hoe het hier gaat. Met vriendelijke groet Helico.
Laatst gewijzigd door Helico op di 16 feb 2021, 10:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Heel veel succes met deze leuke hobby.
Op dit forum vind je genoeg informatie om er een leuk succes van te maken
Groetjes,
Nathan en Peter
JessoTheWarrior
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 22:18

Bericht door JessoTheWarrior »

Hoi Helco,
Ik zat zelf ook al een tijdje naar wandelende takken te krijgen alleen het enige probleem is dat ik er niet teveel wil. Wat doet u met de wandelende takken als u er teveel krijgt?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dag Jesso,

Als ik er teveel heb probeer ik die te ruilen, te verkopen. Maar tot op heden, val het allemaal wel mee.

Alleen soort Psg 392 zijn erg royaal geweest met hun eitjes, denk dat ik er wel ruim 1000 heb liggen, en er komen nu elke dag wel een aantal uit. Denk dat ik die wel weg ga geven tegen verzendkosten.
Afbeelding
Op de foto hierboven: Een paring van soort 392, een vrouwtje en twee mannetjes. En eronder een mannetje van soort Psg 55.

Ze eten braam, liguster, klimop. De mannetjes staan bekend om hun rode kleur die ze krijgen na hun laatste vervelling. Niet gelijk, na ongeveer een week wordt het mannetje rood.
Afbeelding
Hier een close up van een mannetje.

Het gekke is dat ik ook soort Psg 55 heb, van deze soort wordt het mannetje blauw, als ie volwassen is, heb ze wel eens naast mekaar gezet, als je ze zo ziet zou je zeggen dat het dezelfde tak is, maar dan in blauw en in het rood. Deze staat ook op de bovenste foto en hieronder (bijlage wat duidelijker).
Bijlagen
Paring Psg 392.
Paring Psg 392.
blauwenrood.jpg (127.49 KiB) 193 keer bekeken
JessoTheWarrior
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 22:18

Bericht door JessoTheWarrior »

Helico schreef: zo 14 feb 2021, 10:42 Dag Jesso,

Als ik er teveel heb probeer ik die te ruilen, te verkopen. Maar tot op heden, val het allemaal wel mee.

Alleen soort Psg 392 zijn erg royaal geweest met hun eitjes, denk dat ik er wel ruim 1000 heb liggen, en er komen nu elke dag wel een aantal uit. Denk dat ik die wel weg ga geven tegen verzendkosten.
Afbeelding
Op de foto hierboven: Een paring van soort 392, een vrouwtje en twee mannetjes. En eronder een mannetje van soort Psg 55.

Ze eten braam, liguster, klimop. De mannetjes staan bekend om hun rode kleur die ze krijgen na hun laatste vervelling. Niet gelijk, na ongeveer een week wordt het mannetje rood.
Afbeelding
Hier een close up van een mannetje.

Het gekke is dat ik ook soort Psg 55 heb, van deze soort wordt het mannetje blauw, als ie volwassen is, heb ze wel eens naast mekaar gezet, als je ze zo ziet zou je zeggen dat het dezelfde tak is, maar dan in blauw en in het rood. Deze staat ook op de bovenste foto en hieronder (bijlage wat duidelijker).
Het zijn inderdaad echt fantastische en hele mooie dieren.
Ik heb altijd van mensen gehoord dat ze zich heel snel voortplanten en dat je binnen no-time geen ruimte meer voor ze hebt maar dat valt dus wel mee.
Ik zal binnenkort maar is kijken of ik ergens een leuke soort kan halen.
Plaats reactie