Welke kever is dit ?

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Dirk_G
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 sep 2020, 20:36

Welke kever is dit ?

Bericht door Dirk_G »

Hallo allemaal,

ik ben redelijk nieuw in deze omgeving en vind het alvast super dat dit forum bestaat.

Enkele maanden terug kocht ik meerdere zakken houtschors voor in de tuin. Tot onze verbazing zagen we eerder per toeval dat vele houtschors gaatjes bevatten, nadat we ervoor kleine gaatjes in onze druivelaars hadden vastgesteld. Toen we een nog niet geopende zak openden, merkten we dat de houtschors in die zak ook gaatjes bevatten. We wachten nu op nieuws van de leverancier en zijn benieuwd naar zijn standpunt. Verder vrezen we ook voor de aantasting van onze bomen en van ons houtwerk in de woning (poort, deuren, ramen, ...).

Recent troffen we een kever (zie foto's in bijlage) aan de buitenkant van het raam. Weet iemand te zeggen welk type kever dit is ? Zou dit een boktor kunnen zijn, gegroeid uit de larves die in de zakken gezeten hebben ? Of een ander type die zich te goed doet aan hout ? [img]c:\downloads[/img]

Alle uitleg en advies is meer dan welkom, we zijn toch wat afwachtend hoe dit verder zal evolueren... .

Groeten en bedankt, Dirk
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Helaas geen foto te zien
Dirk_G
Ei
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 sep 2020, 20:36

Bericht door Dirk_G »

IMG_3183.jpg
IMG_3183.jpg (132.94 KiB) 168 keer bekeken
Deze keer met de foto's erbij !

Bedankt alvast voor jullie advies, Dirk
Bijlagen
IMG_3347.jpg
IMG_3347.jpg (64.33 KiB) 168 keer bekeken
IMG_3181.jpg
IMG_3181.jpg (118.05 KiB) 168 keer bekeken
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Volgens mij een bladpootrandwants

Of die schadelijk is geen idee
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Dat is inderdaad een wants, die eet voor zover ik weet geen hout, maar plantensap. De gaatjes lijken me van een kleine houtworm of misschien van kleine miljoenpoten.
Plaats reactie