Bart en veel vragen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Hallo Bart, welkom!

Alleen maar goed dat je vragen stelt, en niet zomaar wat kevers koopt en dan pas denkt 'shit en nu?' (dat gebeurt echt wel namelijk ;-))

Ik vind ze absoluut niet intensief. Je moet elke paar maanden naar het bos om humus (bladafval) voor ze te halen (noem het geen aarde want dan wordt men boos, want aarde is zand en daar hebben keverlarven niks aan ;-)) en verder check je zo ongeveer maandelijks (maar zeker niet te vaak!) hoe het met je larven gaat.

Als het kevers zijn moet je regelmatig fruit of cupjes 'gelly' voor ze neerzetten, maar als kevers kijk je er neem ik aan ook graag naar: ze zijn zo mooi!

Ik heb zelf Mecynorrhina torquata ugandensis als beginnerssoort, en ik heb maar één grote fout gemaakt, maar dat gaat al vrij veel in detail denk ik ;)
En inmiddels heb ik +_ 20 grote larven en van een andere 'lijn' een aantal mini larfjes, dus is het goed op weg!
Live, Larf, Love
Bartr
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 okt 2019, 21:30

Bericht door Bartr »

Ik begin nu al helemaal enthousiast te raken.

Straks mijn vrouw maar het slechte nieuws vertellen.
Bartr
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 okt 2019, 21:30

Bericht door Bartr »

Kan je trouwens verschillende soorten om de beurt in dezelfde bak doen als je van soort wil wisselen? Of vraagt elke soort om specifieke omgevingseisen?

Ik heb niet echt plek om veel bakken neer te zetten.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Ja kan wel als je maar verschillende families gebruikt om kruisingen te voorkomen.
Hou wel rekening de diepte die de kevers nodig hebben van het substraat.
Maar kijk of zoek even een stukje op wat Bas heeft geschreven over meerdere soorten bij elkaar in 1 bak.
Als je ervoor zorgt dat ze uit het zelfde klimaat komen zou het in iedergeval al veel schelen.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Ohh ja pas op met aanschaffen je kunt gemakkelijker 1 soort erbij halen dan inkrimpen 😂😂😂
Bartr
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 okt 2019, 21:30

Bericht door Bartr »

Hahaha. Ik ga nog wel even goed denken. Mezelf kennende wil ik niet jaren met 1 soort doen, maar geen plek voor 20 bakken. :D
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Mirkku schreef: vr 04 okt 2019, 09:09 Je moet elke paar maanden naar het bos om humus (bladafval) voor ze te halen (noem het geen aarde want dan wordt men boos, want aarde is zand en daar hebben keverlarven niks aan ;-))
Substraat hè, SUBSTRAAT :lol:
🪲 Beetlegems 🪲
Bartr
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 okt 2019, 21:30

Bericht door Bartr »

Hoeveel soorten hebben jullie gemiddeld en hoe zoek je er een uit?
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Heb er nu 6 gehad 90% larven maar heb er soms wel spijt van dat ik zo hard van stapel ben gelopen.
Nu begint het met de eerste eigen kweek larven.
Dus allemaal net iets spannender😂😂
Maar veel geleerd van dit forum en fouten.
Nu kijken welke soort ik persoonlijk het mooiste vindt en daar wil ik mee verder.
Denk dat dat een max van 3 soorten gaat worden ivm ruimte en de toegankelijkheid.

De MTU en de kevers van Bas blijven sowieso.

Maar er is niets zo veranderlijk als een mens 😂😂😂
Laatst gewijzigd door Maurice op vr 04 okt 2019, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartr
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 okt 2019, 21:30

Bericht door Bartr »

Nee herkenbaar. Ik zou mijn mieren afbouwen, maar straks komt er weer een nieuwe kolonie binnen. En ook nog eens de soort die ik gezworen had nooit te nemen omdat ze heel makkelijk ontsnappen. :D
Plaats reactie