Wolf

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Wolf
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 jan 2010, 16:06

Wolf

Bericht door Wolf »

Hallo allemaal,

Ik heb al een aantal keer bij de dierenwinkel meelwormen gekocht, en ik vind het erg leuk om ze te zien opgroeien naar kever. Nu zou ik graag willen beginnen met een mooier keversoort. Liefst ook wat groter. Maar ik heb geen idee of de verzorging heel anders is, wat voor soort voor mij geschikt zou zijn, en waar ik de dieren kan krijgen.

Hopelijk kom ik daar hier achter! ;)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom Wolf, als je wilt starten met kevers ben je hier aan het goede adres!

Een goed begin om te starten is de caresheets hier eens door te lezen.
De verzorging is iets anders, meelwormen hebben geen warmte nodig met kweken en de afrikaanse soorten hebben toch een 20-30 graden en licht nodig. Hiervoor is dus een terriarum bak nodig. (of een warme kamer met een lamp, maar je begrijpt het idee)

Soorten die geschikt zijn om mee te beginnen zijn de Pachnoda, Eudicella en Smaragdesthes families. Deze worden onder andere aangeboden op het forum hier. (aangezien het een tijdje rustig is geweest verwacht ik binennkort weer een wat groter aanbod)
Je kunt ook zogenaamde Dola larven halen bij de dierenwinkel (worden gebruikt als voedsel voor reptielen), deze larven worden nadat je ze hebt opgekweekt Pachnoda marginata peregrina's.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Wolf
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 jan 2010, 16:06

Bericht door Wolf »

Bedankt voor je reactie Peter!

Ik voer mijn kat prooidieren (met name kuikens) en gemalen vlees/botten/organen. Kan ik dit ook aan rozenkevers geven in plaats van brokken?

Kan ik meelkevers en rozenkevers bij elkaar houden? En eten de larven elkaar ook niet op?

Mecynorrhina torquata vind ik een erg mooie rozenkever, is deze makkelijk te krijgen en vergelijkbaar in verzorging met andere rozenkevers? Het is volgens mij wel een heel wat grotere kever dan de Pachnoda butana/Pachnoda marginata peregrina. (waarom hebben veel van deze dieren verschillende latijnse namen? Zijn het eigenlijk verschillende diersoorten, of zijn er nog steeds foutieve latijnse namen in gebruik?)

Ik had een paar soorten opgezocht die ik erg mooi vind, maar ik denk dat de meeste lastig zullen zijn in verzorging, en moeilijk zullen zijn om te krijgen. Deze soorten spraken mij, naast Mecynorrhina torquata, ook erg aan:
Homoderus mellyi
Cyclommatus elaphus
Dynastes Satanas
Goliathus Orientalis
Prosopocoilus astacoides

Zit er heel toevallig nog iets tussen dat ook geschikt is voor beginners?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik weet niet hoe larven reageren op kadavers, meestal zijn een paar kattenbrokjes voldoende om hun te voorzien in hun behoefte aan dierlijk voedsel. Hun hoofd voedsel is en blijft rottend hout.

Mecynorrhina torquata is niet de gemakkelijkste soort om te beginnen. De larven moet je apart van elkaar houden omdat je anders kan hebt dat ze elkaar beschadigen. (ze worden zo groot als een kroketje) Verder heeft deze soort flink de ruimte nodig. Annette heeft de Mecynorhinella ugandensis en ik dacht dat Searchy de torquata variant had.

Het feit dat er veel Latijnse namen voor een zelfde soort is komt doordat er veel oude namen doorheen zitten. De kevers zijn de het meest soortenrijk van de hele dierenwereld en met de hybrides er door heen is het aantal soorten en variaties ongelooflijk groot. Hierdoor zijn er veel soorten door de loop van de tijd opnieuw benoemd.

De soorten die je noemt zijn helaas geen van alle beginnerssoorten, dat wil zeggen: duur in aanschaf, en lange ontwikkelingscyclus (sommige wel 3 jaar) waardoor er veel mis kan gaan. Vrijwel alle soorten uit de Lucanidae en Dynastinae vallen daaronder. De Cetoniinae soorten zijn stukken makkelijker en hebben eveneens erg mooie kevers. (kijk maar eens rond op : http://www.coleoptera-xxl.de)
De Mecynorrhina en Goliathus zijn daarvan dan weer wat lastiger.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3123
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Wolf,

Ik zou geen gemalen vlees/botten/organen geven. Dat bederft snel en is dan moeilijk uit je grond te halen. Kattenbrokken kan je gemakkelijker weghalen als dat nodig is. Het hoofdvoedsel voor de beginnerssoorten is trouwens blad en niet rottend hout. Voor de grotere soorten is het vaak een combinatie van blad en hout.

Over de latijnse namen: er zijn inderdaad nog een aantal verouderde namen in omloop, gewoon omdat we er met z'n allen aan gewend geraakt zijn. Je kan een kijkje nemen op http://www.catalogueoflife.org om de juiste namen te zien. Op dit forum gebruiken we trouwens meer en meer de meest actuele namen.

De soorten die je opnoemt zijn wel erg mooi, maar zeker geen beginnerssoorten. Wil je jezelf veel keverleed besparen is het handig eerst met bijvoorbeeld Pachnoda marginata (of P. sinuata - ook een mooie soort) ervaring op te doen het eerste jaar en daarna, als je er comfortabel mee bent, aan iets moeilijkere soorten te beginnen. De moeilijkere soorten zijn over het algemeen ook duurder in de aanschaf.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Pim
Wolf
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 jan 2010, 16:06

Bericht door Wolf »

Kuiken kadavers zijn hier bij de meelwormen erg in trek. Mijn kat is kieskeurig, om vind de darmen niet lekker. Vaak laat ze ook 1 klauw staan. De meelwormen eten de darmen op, maar de klauw kunnen ze niet eten, ze komen niet door de huid heen met hun kaken. Ook botjes laten ze staan. Maar als brokken beter zijn dan kan ik die wel bij de dierenwinkel halen.

De bladeren kun je gewoon van buiten halen begreep ik in andere topics op het forum?

Wow, 3 jaar. :o Wat een lange tijd voor een insect om volwassen te worden. Je zou zeggen dat zo op die manier, vooral in de natuur, verschrikkelijk kwetsbaar zijn!

Je hebt gelijk, die Cetoniinae soorten zijn inderdaad ook erg mooi. Amaurodes passerini linnei, Dicranocephalus wallichi bourgoini en Eudicella morgani vind ik vooral prachtig.

Als het beter is zal ik inderdaad beginnen met Pachnoda marginata. Ik zie, als ik foto's van ze opzoek, dat er veel kleuren en patronen variaties voor komen. Al zijn het wel allemaal geel-tinten. Ontstaan deze variaties vanzelf, of moet je ze hiervoor selectief kweken?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Pachnoda is een onder-familie (of familie, genus, orde ik ben de naamgeving van die rangen en standen een beetje kwijt).
Hierin zijn gigantisch veel verschillende soorten. (een redelijke lijst vind je hier in het engels: http://www.flower-beetles.com/pach.html)

Binnen de eigensoort zijn wel enige kleurverschillen (bruin ipv zwart, oranje-geel ipv kerry-geel), maar de tekening is vrijwel altijd gelijk. Er wordt gezegd dat je door veel verschillende soorten fruit te voeren ook fellere kleuren krijgt. (net zoals bij guppy's maar ik weet niet of dat waar is).

Een van de bekendste is de Pachnoda marginata peregrina. Deze kweek ik zelf ook, ik verwacht binnenkort weer redelijk wat imago's te hebben. De eerste is al uit. :)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Wolf
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 jan 2010, 16:06

Bericht door Wolf »

Oke, dus de effen gekleurde zwarte en gele Pachnoda marginata's zijn andere sub-soorten? En die jij heb zien er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Bij vissen heb ik nooit verschil gemerkt in kleur door te veranderen van voedsel. Een gezonde vis is altijd helder van kleur. Als ze dof worden zijn ze meestal ernstig ziek. Of het bij kevers hetzelfde is weet ik uiteraard niet.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wolf schreef:...
Dat is inderdaad de soort, guppys worden toch feller gekleurd als je ze guppyvlokken geeft in plaats van normaal vissenvoer?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Wolf
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 jan 2010, 16:06

Bericht door Wolf »

Ik heb vanalles gevoerd. Maar zie geen verschil. Het is allemaal gewoon gedroogte en gekleurde afval. Dus ik vermoed dat het alleen een verkoop trucje is. :P
Plaats reactie