Wolf

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dit is niet exact hetzelfde product, maar hier beweren ze ook een kleurenvoeder te hebben : www.petspassion.nl
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter,

Als je goed leest zie je dat het geen "kleurvoeder" is. Nergens staat dat de kleur verandert. Er staat wel "....wat de natuurlijke kleurenpracht en het weerstandsvermogen van uw vis bevorderd". Precies zoals Wolf aangeeft, het weerstandsvermogen wordt geholpen en een gezonde vis heeft heldere kleuren.

Pachnoda is een genus (= geslacht). Alle beschreven soorten hebben twee namen: de eerste is de geslachtsnaam, de tweede de soortnaam. Op mijn site heb ik een klein overzicht gezet van de taxonomie (naamgeving) van de rozenkevers.

Pim

P.S. Het lijkt me handiger de discussie hier in een ander onderwerp voort te zetten. Dit onderwerp is alleen om jezelf voor te stellen. Is dat een idee?
Wolf
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 jan 2010, 16:06

Bericht door Wolf »

Dat is goed!

Nog wel even een paar kleine vraagjes, want ik ga vandaag even langs de dierenwinkel om te kijken of deze rozenkever larven heeft. Kan ik de larven gewoon samen houden met mijn meelwormen, en de rozenkevers bij de meelkevers zetten?

En kan ik ook substraat kopen in de dierenwinkel? Aangezien de bladeren momenteel onder een laag sneeuw liggen. :D

Ohja, en vliegen ze veel hoger en verder dan meelkevers? Ik heb geen deksel op hun bak, omdat de rand hoog genoeg is om de meelkevers binnen te houden. Als het nodig is kan ik wel een deksel maken voor de kever bak. (er zit al een deksel op de larven bak, de larven wil ik verder echt nergens in mijn huis tegen komen. ;))

Ik heb nog wel een aantal bakken staan waar kippengaas deksels opzitten. (voor knaagdieren) Maar ik denk dat de rozenkevers net klein genoeg zijn om hier gewoon door heen te komen, is het niet?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Larven zou ik niet bij elkaar zetten, kevers wel.
Substraat kan je volgens mij niet in een dierenwinkel kopen. Gewoon de laag sneeuw even wegschuiven dus.
Kevers vliegen ongeveer een metertje of 20 hoog :) (heb ik zelf gezien in Kaapstad), dus een deksel is zeer aan te raden, tenzij je het leuk vindt om kevers in je hele huis te hebben. Kipppengaas kan, afhankelijk van de mazen uiteraard.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ben toch wel heel nieuwschierig naar die meelkever, foto ?
Wolf
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 jan 2010, 16:06

Bericht door Wolf »

Bedankt voor de info! :)

Kevers in mijn huis vind ik zelf niet zo erg, maar denk niet dat mijn huisgenoot daar blij mee is. ;)

Ik heb toen volgens mij de kleinste mazen kippengaas gekocht, omdat sommige van de knaagdieren ook erg klein en behendig waren. Uiteindelijk besloot een gerbil om gewoon het deksel op te tillen, en zat er alsnog ineens eentje in de huiskamer. Ik hoorde dat grote kevers ook in staat zijn om deksels op te tillen?

Als het kippengaas uiteindelijk toch te groot blijkt te zijn voor de kevers, is het snel gebeurd om er even horrengaas overheen te spannen.


Dit is een meelkever:
Afbeelding
Tenebrio Molitor
(foto van internet, moet nog een keer goede foto's maken van mijn eigen dieren)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Aha ! Zo ziet dat er dus uit. Stom eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat dat ook kevertjes worden. Moriowormen worden toch een soort vlindertjes/motjes (iets dat fladdert in ieder geval) ? Volgens mij heb ik die weleens in de bak gehad.
Wolf
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 jan 2010, 16:06

Bericht door Wolf »

Nee, ook de morioworm is een kerver larve. Van het soort Zophobas Morio.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hmm dan weet ik niet wat ik gekocht en gevoerd heb. Kunnen dan ook weleens waslarven geweest zijn dan.
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Welkom Wolf :)

Trouwens, de pachnoda kevers zelf eten fruit eh :) alleen de larven eten verrot hout/bladeren en hondenbrokken.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Plaats reactie