Hoi allemaal! :DD

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Heracross
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 19:00

Hoi allemaal! :DD

Bericht door Heracross »

Hoi allemaal!

wij zijn Mandy (22) en Dirk (26) uit haarlem.
Sinds kort hebben wij ons verdiept in kevers en het lijkt ons ontzettend leuk om ermee te beginnen!
we zijn al lekker bezig met wat bakjes klaarmaken.

De bodem hebben we uit het bos gehaald.
mijn vriend wilt graag protaetia aeruginosa en ik wil heel graag de Phalacrognathus muelleri Of de Allomyrina dichotoma

We weten nog niet precies welke het worden haha

kunnen sommige kevers ook bij elkaar?
ik kan daar niet zoveel informatie over vinden.

Hopelijk kunnen wij onze nieuwe kevertjes op houten vinden volgende week! 8-)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Mandy en Dirk, welkom op het forum. Wat een mooie soorten hebben jullie uitgezocht :-) Als het je eerste kevers gaan worden dan zou ik Phalacrognathus muelleri nog even uitstellen. Het is een wat moeilijker soort waarbij de kans op uitval erg groot is als je nog niet zoveel ervaring met kweken hebt. De Allomyrina dichotoma, tegenwoordig Trypoxylus dichotomus (namen wijzigen nogal eens) is juist een van de gemakkelijkste kevers uit de categorie grote hoorn. Hoogstwaarschijnlijk kun je bij Titus dit soort kopen op de beurs in Houten. De protaetia aeruginosa is ook een niet zo moeilijk kever soort. Het gemakkelijkst zijn voornamelijk de Pachnoda, Eudicella en de Cyprolais. Dat zijn echte beginners soorten. In principe kunnen verschillende kevers bij elkaar maar zodra het groot gehoornde zijn kun je beter geen ander groot gehoornde erbij zetten. Dan kun je beter een combinatie van grote hoorn met kleinere kever maken.
Let wel op dat als je verschillende soorten bij elkaar zet dat je dan vaak niet meer kunt zien van welk soort de larven zijn. Kan lastig zijn als je er ineens 100 hebt. Ook kun je beter geen dezelfde ondersoorten bij elkaar zetten. Als ze onderling paren krijg je hybriden. Die hybriden zijn vaak zelf als volwassen kever (imago) niet vruchtbaar.
Super leuk dat jullie samen de hobby oppakken
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hoi Mandy en Dirk!

Super leuk dat jullie gezamenlijk deze interesse delen, Welkom!

Mooie soorten die jullie graag zouden willen! Zoals Ruby al zei is het slim om de Phalacrognathus nog even te laten wachten. De Trypoxyus is zeker goed te houden, maar is het niet leuk om misschien met een echt gemakkelijk soortje te beginnen? Mijn ervaring is dat het goed is om eerst wat inzicht te krijgen in het gedrag van kevers en larven door middel van een simpel soort. Een succesvolle kweek van een mooi maar gemakkelijk soort zorgt ook voor het vergroten van het enthousiasme in de keverhobby is mijn ervaring nog steeds :D

Hoe dan ook, het is jullie keus en Super leuk dat jullie kevers gaan houden, daar zul je een hoop lol aan gaan beleven :lol:
Heracross
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 19:00

Bericht door Heracross »

Bedankt voor de reacties.

Zelf hebben wij Smaragdesthes Africana ook in gedachten, de groene of paarse net welke wij kunnen vinden.
Ook valt Mecynorhina polyphemus confleuns erg in de smaak.

wij hebben zelf een Exo terra 40-40-40 staan waar kevers in kunnen.
Mijn plan is om ze misschien samen te houden in deze bak met een goede 20 cm aan substraat.
Dan als er larven zijn deze in een aparte tub te doen met substraat en deze daar te laten verpoppen tot kevers, hierna het proces herhalen.

Ik heb uit het bos mooi witrothoud gehaald en deze ingevroren en weer ontdooit om de beestjes die er in kunnen zitten te doden.
Hoop dat dit voldoende is, anders nog een rondje magnetron voor de zekerheid :P
Zelf heb ik (Dirk) altijd reptielen gehad en ook hout uit het bos gebruikt om ze te laten klimmen (hout ingevroren)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dag samen,

Leuk om te zien dat jullie al flink aan de slag zijn gegaan!

Zou ik mogen vragen hoe je bij het invriezen en 'magnetronnen' van het hout bent uitgekomen? Een aantal beestjes zul je er inderdaad wel mee doden, maar dat is echt niet nodig hoor. Een steriel substraat is nergens voor nodig. Sterker nog, een goed substraat is een levend substraat. Je hebt micro-organismen nodig in je substraat om het gezond te houten en mijten, pissebedden, springstaarten, nematoden zijn niet direct schadelijk voor je larven.

Je hoeft je pas zorgen te maken als deze beestjes plagen gaan vormen. Dit is veelal het gevolg aan overmatig gebruik van additieven of een te vochtig substraat en invriezen of de boel in de magnetron gooien voorkomt dit niet. Indien je het hout of je bladsubstraat gewoon een aantal dagen tot weken laat liggen alvorens het te gebruiken zal 'ongedierte' uit zichzelf vertrekken uit het materiaal omdat het te droog wordt.

Mocht je het proces willen versnellen, leg je het in de garage of binnen in huis (bij de verwarming) neer en dan kun je het snel genoeg gebruiken :)

Succes!
Heracross
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 19:00

Bericht door Heracross »

Bedankt Bas.

Al die moeite :lol: :lol:
Maar duidelijk haha.
ik heb nog niet m'n volledige 'stash' ingevroren dus dit meng ik er dan gewoon door, keeping it alive.

Op Houten nog kijken voor wat extra spullen substraat, jellies en kevers

Mvg Dirk
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Voorheen ben ik ook helemaal los gegaan met de vriezer en magnetron. Het duurde even voordat ik eraan toe kon geven dat het totaal geen toegevoegde waarde had. Integendeel, er was juist een onbalans ontstaan. Hierdoor had ik voor mijn gevoel ook meer last van mijten. De laatste hare leg ik het humus uit op een oud 2 persoons dekbed overtrek en laat het zo een aantal dagen liggen. Ook is het een goede manier om het substraat op te bergen. Als het nog wat klam is als je het wegzet dan slaat er niet zo snel schimmel of rot in omdat het door de stof heen kan ademen..

Ik hoop dat je morgen leuk kunt slagen op de beurs !
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Leg je het op of in het dekbedovertrek? Waar leg je het nu trouwens? Buiten is het te nat, binnen gaat het stinken.
Plaats reactie