ff voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
ronald
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 20:47

ff voorstellen

Bericht door ronald »

Hoi allemaal,

Mijn naam is Ronald ben 40 jaar en kom uit Heenvliet (zh)

Ben vader van een zoontje van vijf en van een dochter van bijna 18jaar.

In mijn jeugd had ik al weleens wat wandelende takken gehad en een mieren kolonie in een glazen bak tot afgrijzen van mijn moeder.

Vorig jaar toen ik met mijn zoontje op de kinderboerderij was werd hij helemaal geobsedeerd door de wandelende takken daar de PSG1(Indische carausius morosus) waar ze flink overbevolking hadden.

Toen heb ik besloten om een glazen bak te maken van 75h 75b 40d wat me goed gelukt is en bij blue lagoon in Maassluis een kurken achterwand en verlichting gekocht en beginnen maar.

Dat pakte goed uit en vond het zelf eigenlijk ook wel geweldig leuk.

Daarna is er de PSG4 bij gekomen desipyloidea sipylus een gevleugelde variant.

En daarna heb ik weer een nieuwe bak er bij gebouwd van 80b 75h 40d voor de PSG 9 extatosoma tiaratum austr flappentak en de PSG23 eurycantha calcarata zwarte grondtak.

Het kweken en verzorgen van deze 4 soorten gaan mij erg goed af en dat voor een beginner en heb er al div hier en daar weggegeven.

Begin dit jaar heb ik me derde glazenbak gebouwd van 40b 40d 75h voor 3 soorten kakkerlakken in te houden die ik ook gekregen heb van de kinderboerderij omdat ze met insecten gingen stoppen.

Dat zijn de argentijnse houtkakkerlak Blaptica Dubia vaak bekend als levend voer voor reptielen/amfibien en heb de Doodshoofdkakkerlak de Blaberus Craniifer en de sissende kakkerlak Gromphadorhina portetosa .

Vind deze beestjes erg boeiend om te zien in hun activiteiten maar het leukste vind ik de kevers die ik later erbij kreeg.

Dat ging zo ze hadden op de kinderboerderij 2 bakken met Chlorocala Africana Africana en Pachnoda Marginata en die waren dood door slechte verzorging en ze hadden deze met bak en al in de vuilcontainer gegooid .

Toen ik dat hoorde en in de vuilbak keek zag ik tussen het glas en aarde allemaal larven zitten van beide soorten van 1 tot 3 en heb wat ik kon redden meegenomen naar huis.

Dus thuis die larven tijdelijk in potten met turf aarde gestopt en ben direct op mijn werkplaats de 4e glazenbak gaan bouwen van 60b 40d en 50h die nadat hij klaar was gevuld met turfgrond gemengd met oud eiken en beukenblad en wat paardenpoep en de larven er in geplaats.
Daarna deed ik ze voeren met banaan/appel en wat beo brokjes van onze tamme kauw en ook 2 keer p/w water besproeien je zag het voer gewoon haast als een zinkend schip in de grond verdwijnen.
Na wat maandjes Me eerste kevertjes van beide soorten en inmiddels lukt het kweken ook zelf goed heb nu al me 3e generatie kevers en ik vind het super geweldig deze hobby en wil me daar meer en meer in gaan verdiepen en ook wil ik graag nog de Chlorocala Africa oertzeni en de Smaragdina aanschaffen in de toekomst maar heb totaal geen idee waar ik die kan kopen/bestellen.
Nou me verhaal is inmiddels erg lang geworden en dat in ff voorstellen rubriek maar vind het leuk om over me hobby te schrijven/praten.

Hoop hier op het Forum veel info uit te kunnen wisselen en te leren over hoe je kevers het beste kan verzorgen .

Zal aan me dochter vragen of ze wat foto's wil plaatsen van mijn bakjes met dieren want zelf ben ik daar niet zo handig in.

Groetjes Ronald
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

Ronald welkom op dit leerrijke en gezellige forum.
dgv Eric ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Ronald en kids, hartelijk welkom op het forum :-) Wat leuk hoe je erin gerold bent en het een geslaagd project is geworden ! Wel een ondoordachte actie van de kinderboerderij om ze met larven en al weg te kieperen...
Larven en of imago's te koop vragen kan in dit topic viewforum.php?f=15
Oh en houd de kakkerlakken en kevers goed gescheiden, ook handen wassen als je van de kakkerlakken naar de kevers gaat ;-) kunnen nog wel eens een ziekte over brengen.
ronald
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 20:47

Bericht door ronald »

Hoi bedankt voor deze vriendelijke welkom berichtjes .

Ook gelijk bedankt voor het advies van de ziektes die Kakkerlakken op Kevers kunnen overbrengen tot begin deze week wist ik dat echt niet en heb al een hoop info gelezen hier op dit mooie en zeer leerzame forum.

Een geluk bij een ongeluk is dat ik altijd eerst me kevers heb verzorgt en dan pas me takken en daarna me kakkerlakken .

Groetjes Ronald
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Intuïtief altijd de juiste volgorde gehanteerd :-D het kweken zit je in het bloed !
ronald
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 20:47

Bericht door ronald »

Hansje Pansje schreef:Intuïtief altijd de juiste volgorde gehanteerd :-D het kweken zit je in het bloed !

Ja wie zal het zeggen :D .
Het kweken met dieren gaat mij volgens mij prima af.

Ik kweek ook al haast me hele leven div soorten ras kippen ben de 3e generatie die dat nu doet en ook mijn zoontje heeft al zijn eigen kippetjes ook heb ik post en sier duiven/fazanten /parenhoenders en een paar kalkoenen .
Ook heb ik een jaar of 15 bij elkaar show konijnen gefokt .
Maar dat is me allemaal een beetje teveel geworden.
Heb bij mij thuis haast zelf een kleine kinderboerderij maar het is altijd leuk met dieren om je huis en wat leven binnenshuis met de insecten hobby waar ik nog een hele hoop in te leren heb.

Gr Ronald
Plaats reactie