Peter (al beetje bekend)

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Peter (al beetje bekend)

Bericht door Peter »

Goed, ik heb hier al een tijdje wat rond gehangen en heb van Sidguppy zijn laatste kolonie Eudicella gekocht. Echter las ik vandaag echter dat er van mij foto's werden verwacht dus ik dacht laat ik eens een topic openen.

Naast de Eudicella smithi bertherandi heb ik ook een groep Pachnoda marginata

Maar goed, wie ben ik? Ik ben Peter, 21 jaar oud, ik studeer informatica op de Hoge School Utrecht en ben al van kinds af aan natuurliefhebber. Ik woon in de polder (hoewel in de nieuwbouw toch redelijk in de natuur) en verder houd ik van fotograferen.
Mijn vriendin is hobbyist entomoloog en studeert bos & natuur beheer in Velp. Kortom heerlijke combinatie. :)
Op het moment staat het terrarium met Eudicella's bij haar omdat het anders zo stil is op haar studentenkamer. Zo'n kever die dan af en toe zoemend rondvliegt brengt nog wat afleiding.

Aangezien Petra al een half jaar geleden(mijn excuses, ik had het echt niet gelezen) foto's verwachte en ik sidguppy ook even het resultaat wil laten zien, wat foto's:

Afbeelding
het terrarium Hier zitten nu de Eudicella's in. De Pachnoda's zitten in een kleiner terrarium hier op mijn bureau. Na een tijdje de Eudicella's te hebben gehad kwam er opeens een mijten plaag opzetten. Meteen roofmijten besteld bij Refona en die hebben er gelukkig korte mette mee gemaakt.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
de Eudicella's Na verloop van tijd zijn de meeste kevers naar de eeuwige jachtvelden gegaan door ouderdom. Maar het wemelt nu werkelijk van de larven dus ik verwacht binnenkort flink wat drukte. Enkele zitten al in hun cocon.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
de larven Er zitten echt moddervette tussen, ook zwerft er hier en daar een eitje (wellicht zijn het er heel veel maar zie ik ze niet omdat ze zo akelig klein zijn). De laatste foto laat een boomstammetje zien wat door een larf echt helemaal is opgevreten.

Afbeelding Afbeelding
de cocon's In 1 van de huidige cocon's zat een meneer die het handig vond om tegen het glas te gaan zitten dus ik heb zijn hele gedaantewisseling mooi mee gemaakt. Zoals je ziet is hij inmiddels een mooie dikke kever geworden en zal hij binnenkort naar de oppervlakte komen.

Afbeelding
de Pachnoda's Gekocht in een reptielen zaak aangezien ze daar als voer verkocht worden. 10 stuks larven voor 2,95 dus een ideale starter.
zie voor meer foto's mijn website: http://www.pkarels.nl
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Oke, klopt het dat wanneer ik een bericht heb geplaatst ik het niet meer kan aanpassen? Ik kan namelijk het bewerk knopje niet vinden.

Deze foto's had ik namelijk nog aan mijn post willen toevoegen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3123
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter,

Mooie foto's joh!

Er staat een knop "Wijzig" onderaan elk bericht van jouw, zodat je het kan aanpassen. Probeer maar eens.

Groeten,

Pim
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Peter,

Knappe foto's! Je hebt er inderdaad enkele mooie grote kevers tussen!

Bij de laatste drie, is die eerste in de pop geen Eudicella gralli spp.???

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hoe het komt weet ik niet, maar ik heb de wijzig knop (ik heb hem nu inderdaad gevonden) alleen net nadat ik het bericht heb geplaatst. Zodra ik een ander bericht heb geplaatst en / of opnieuw inlog is het wijzigen knopje weg.

Maar goed er valt mee te leven hoor, gewoon extra mijn berichten doorlezen. :lol:

@ Tom, ik hoop dat het een Eudicella gralli spp. is maar die kans is heel erg klein aangezien ik die soort nooit gehad heb. Ik heb alleen Eudicella smithi bertherandi. :)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hoe kan dat nou!? net weer bij de cocon gekeken en hij heeft inderdaad de kleuren van Eudicella gralli spp.! :shock:
Misschien had sidguppy die soorten ooit bij elkaar zitten? Ik zou het in ieder geval erg vet vinden. Of is het het kleurenpatroon wat nog niet helemaal volgroeid is? Zie foto:

Afbeelding
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hmmm oftewel is dit gralli, oftewel heb jij last van zware hybridisatie ;) (hoort deze kever bij jouw smithii kweek?). De schilden zijn zeker al volgroeid, dat merk je aan de kleur.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Nou dit is inderdaad van de Smithi kweek, en daar hebben alleen Pachnoda's bij gezeten. Maar goed we gaan het zien, ik ben heel benieuwd! Iemand die toevallig een gralli mannetje of vrouwtje over heeft binnenkort:?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

update OOOOH ik kwam zojuist mijn kamer binnen lopen en wat zat er op de banaan?! Een mannelijke Eudicella Gralli! Geweldig want een bouw, wat een gewei. Meteen de camera gepakt, maar meneer is nog wat verlegen en dook meteen onder de grond.

Foto's volgen! :)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Helaas kan ik bovenstaand bericht niet meer aanpassen, maar bij deze de foto's :
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
:D
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie