Belichting+warmte

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Ion
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 11:28

Belichting+warmte

Bericht door Ion »

Dag allemaal,
ik heb nu een gloeilamp van 50 watt in mijn terrarium hangen, maar het is een vrij hoog terrarium dus verwarmt het terrarium nooit helemaal tot de gewenste warmte (ik doe ook liever een trui extra aan dan met de verwarming beginnen stoken)
Welke lampen gebruiken jullie? Zijn er andere lampen die meer warmte afgeven? Gewoon een gloeilamp van meer watt? Ik heb geen terrariumwinkel ofzo in de buurt dus dat is geen optie, liefst een lamp die je in de colruyt ofzo kan kopen :D
Groeten,
Jon
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Een keramische lamp geeft veel warmte, maar geen licht, en het is duur.
's Nachts doe je de lamp beter uit, en dan is het zowiezo kouder, das dan wel een probleem.
Ion
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 11:28

Bericht door Ion »

Ja 's nachts doe ik de lamp uit, maar dan is het nog ongeveer 16 graden, ik heb gelezen dat dat hoog genoeg is als nachttemperatuur.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Pfft ik heb juist moeite om mijn terrarium te koelen. Ik gebruik spotlights van de Action van 50W per stuk. Ze kosten bijna niets en een passende fitting (uit terrariumzaak) kost ook maar een paar euro.

Bij mij blijft het met gemak 20 graden en als ik alle 3 aanzet kan het al snel tegen de 30 aanlopen.

Wellicht komt het bij ook omdat ik de bak achterin en aan de zijkant heb voorzien van kurkplaat en zwart plastic. Daardoor verlies ik vrijwel geen warmte.
Ik zal vanavond wel even een foto plaatsen van mijn bak in het setuptopic.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Ion
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 11:28

Bericht door Ion »

Bedankt voor de antwoorden!
Ik ben daarstraks naar de colruyt geweest en heb eens gekeken bij de lampen, ik dacht dat misschien een halogeenlamp meer warmte, en veel licht geeft.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

halogeen geeft wel veel licht. warmte weet ik niet precies hoeveel. licht is in ieder geval wel meer gericht.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Halogeenlampen geven wel degelijk veel meer warmte af dan gloeilampen.
Ze zijn wel zeer gevoelig, want door vingerafdrukken kan de levensduur al snel verkorten.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik heb ooit een halogeenlamp getest op mijn doornstaartagame, en die lamp gaf vrij weinig warmte af, wel veel licht, maar daar had dat beest niks aan (dagenlang in "winterslaap" overgegaan). Misschien kwam het door de wattage (nochtans 60 watt). :?

Gloeilampen (classictone zijn goed voor kevers, spots zijn ideaal voor warmtebehoevende reptielen) zijn naar mijn mening nog het beste. Nochtans lees ik dat halogeenlampen meer warmte afgeven (misschien minder gericht...).

Vraagje aan Ion, voor welke keversoort gaat het trouwens dat je lampen nodig hebt?

Mvg,
Tom
Ion
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 11:28

Bericht door Ion »

Gewoon Pachnoda sinuata.
Met de lamp die ik nu heb(gloeilamp 50watt) is het 30 cm boven het substraat 19 graden(zonder de verwarming aan te doen). Dit lijkt me niet warm genoeg, en zeker niet voor de larven die er ook nog in zitten.
Ik heb gezocht naar gloeilampen, maar die kan je niet meer vinden, die mogen ook niet meer verkocht worden denk ik...
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hier worden de gloeilampen nog volop verkocht bij bouwmarkten zoals gamma, praxis, karwei en de hornbach... Zelf heb ik sommige bakken maar 8 watt lampjes zitten ivm de warmte...
Plaats reactie