wat kan er bij rozenkevers

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Robbe v
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 19:15

wat kan er bij rozenkevers

Bericht door Robbe v »

Hey,
ik heb nu al een terrarium gekocht, ik ga er zeker en vast rozenkevers in zetten. En de vraag is kan ik er bidsprinkhanen bij zetten, ik weet het niet zeker om dat ik wel weet dat bidsprinkhanen roofdieren zijn.of kan ik er ook Eudicellas bij kweken, en waar kan ik er aan geraken.

Robbe
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik zou niet direct een antwoord op je vraag weten Robbe v. Ik ben bang dat de bidsprinkhaan de kevers niet met rust laat. Maar zeker zeggen durf ik dat niet.

Overigens heb ik je topic even hierheen verplaatst. Hier komt het beter tot zijn recht.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hoi Robbe,

ik denk dat je enkel rozenkevers in een bak moet houden,
een bidsprinkhaan is een roofdier en het zal misschien best goed gaan,
maar het lijkt me absoluut geen handige keuze.
Krekels lopen op de grond, biddie leeft vooral in takken en voor kevers heb je bodembedekking nodig,
ideaal leg-materiaal voor krekels, biddies moeten toch wat meer zoeken naar hun voedsel.
Ook zullen de krekels stress opleveren voor de kevers en ik denk ook de kevers voor de biddie omdat ie overal (mogelijke) prooidieren ziet.

Beter dan aparte bakken als je deze dieren wil houden,
ze hebben allebei een voorkeur voor anders ingerichtte bak,
kevers met een dikke/diepe bodem, biddies willen takken en de hoogte in.

Wil je ze beiden houden zal je een bak van minimaal(??) 60x80(x50?)cm hxbxd,
waar een bodemlaag dan 15-20cm in kan.
Op die manier kunnen de biddies hoog genoeg en de kevers hebben genoeg ruimte en diepte om te bewegen en eitjes te leggen.

Welke afmeting heeft je terrarium?
Je eigen gras is groener dan je denkt
Robbe v
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 19:15

Bericht door Robbe v »

hey

Mijn terrarium is 45X45X60 en hebben jullie of kennen jullie nog een mooie kever voor bij de rozenkevers ? Want kevers en bidsprinkhanen kunnen best niet bij elkaar. zelf dacht ik aan een Eudicella.


Robbe
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Robbe,

Het is wel mogelijk maar niet aan te raden. Als je ze krekels of vliegen wilt voeren betekent dat dat je elke week dieren van buitenaf in je bak zet met het risico dat ze drager kunnen zijn van evt ziekte of parasieten. Zelf heb ik weleens een paar van mn biddies in de terrariums gezet om de vliegjes plaag onder controle te krijgen... Het werkt maar er zijn er wel een paar ondersteboven gelopen, beschadigd en overleden... Ze hebben bij mij nog nooit een kever aangevallen maar dat betekent niet dat ze het niet zullen doen. ;)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wera laat hier zien dat ze duizendpoten bij haar kevers houd. Niet echt mijn ding maar het zou dus kunnen.

Natuurlijk is het ook mogelijk meerdere keversoorten bij elkaar te houden maar als je gaat kweken komen de larven bij elkaar waardoor je niet weet wat wat is.

Wat ik me pas bedacht:
je kunt 1 terrarium houden met gemixte kever vrouwtjes, 1 terrarium met gemixte kever mannetjes en 1 bak houden (met elke potgrond) wat je gebruikt als paar-terrarium waar je de kevers laat paren.
Is meteen gemakkelijk zoeken naar eitjes en de 2 show-terrariums kun je mooi inrichten met planten. Bovendien is het goed controleerbaar hoe groot je kweek wordt.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Peter, het zijn volgens mij miljoenpoten, die zijn vegetarisch en rustig ;) Duizendpoten zijn roofdieren, kunnen hard bijten en zijn meestal giftig, niet zo tof voor kevertjes dus ;) Ook miljoenpoten bij kevers is niet 100% ok, maar dan in het nadeel voor de miljoenpoot. Miljoenpoten vervellen ondergronds, en kunnen dus gehinderd worden door keverlarven. Een adulte miljoenpoot lijkt me wel goed, voorzie dan voldoende ruimte!
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

DOmdomdom! Ik weet best het verschil tussen duizendpoten en miljoenpoten vraag me niet waarom ik het fout opschrijf. :oops:
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste Robbe,

Kevers en bidsprinkhanen gaan niet zo goed bij elkaar. Tijdens de vervelling zijn de biddies erg kwetsbaar en de kevers kunnen die kwetsen met hun scherpe klauwen, evenals de biddies die het wagen om een kever vast te grijpen (wat ook voor verwondingen kan zorgen). Rozenkevers zijn ook klimmers (zowel Pachnoda's, Eudicella's, Mecynorrhina's enz.), dus er zal zeker "contact" gelegd worden en dit kan niet zo goed verlopen.

Een Eudicella soort past goed bij een Pachnoda soort in een terra en kruisen niet: het geeft een fraaie variatie aan kleuren. Verschillende Pachnoda of eudicella soorten onder elkaar kunnen echter wel met elkaar kruisen en dat is niet zo gewenst (althans niet voor verdere kweek).

Miljoenpoten zijn inderdaad erg vredig tegenover kevers, beide Ordes zijn sterk bepantserd. Kweken wordt best steeds gedaan in aparte bakken.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ik heb toevallig een paar dagen geleden nog gelezen dat kevers andere insecten waaronder biddies "aangevallen" hadden, in zoverre, ze waren niet zoals het hoort vegetarisch :lol:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie