Warmte

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Warmte

Bericht door Ewan »

Mijn larven zitten nu in hun cocon en dus ben ik bezig met het terrarium helemaal klaar te maken. Het zijn Pagnoda Marginata Peregrina, en het terrarium is 45x45x30. Nu heb ik de caresheet nogmaals gelezen en las ik dat de temperatuur tussen de 25 en 30 graden moet zijn. Heeft iemand hier ervaring meer en weet iemand welke lamp/mat ik het beste kan gebruiken?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nee joh, rond kamertemperatuur is prima. Hoe warmer, hoe actiever ze worden, maar 30C hoeft echt niet.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ook geen mat gebruiken. Het is niet natuurlijk dat warmte vanuit de grond omhoog komt en het droogt het substraat alleen maar uit. Lamp erboven is wel altijd mooi en maakt ze actiever :)
🪲 Beetlegems 🪲
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Bericht door Ewan »

lous77 schreef: di 14 apr 2020, 16:24 Ook geen mat gebruiken. Het is niet natuurlijk dat warmte vanuit de grond omhoog komt en het droogt het substraat alleen maar uit. Lamp erboven is wel altijd mooi en maakt ze actiever :)
En heb je ook een aanrader voor een lamp, ik ben vrij nieuw en ik had er laatst gewoon alvast als test er een 25 watt warmtelamp opgezet en die werd ongelooflijk heet. Daarentegen werd het toen in het terrarium in het warme gedeelte 22 graden....
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ewan schreef: wo 15 apr 2020, 13:26
lous77 schreef: di 14 apr 2020, 16:24 Ook geen mat gebruiken. Het is niet natuurlijk dat warmte vanuit de grond omhoog komt en het droogt het substraat alleen maar uit. Lamp erboven is wel altijd mooi en maakt ze actiever :)
En heb je ook een aanrader voor een lamp, ik ben vrij nieuw en ik had er laatst gewoon alvast als test er een 25 watt warmtelamp opgezet en die werd ongelooflijk heet. Daarentegen werd het toen in het terrarium in het warme gedeelte 22 graden....

Ik vind zelf een simpel halogeentje eigenlijk het mooist. Ben ook weleens met led lampjes in de weer geweest, maar dat vind ik toch echt een stuk lelijker.
🪲 Beetlegems 🪲
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Bericht door Ewan »

lous77 schreef: wo 15 apr 2020, 15:15
Ewan schreef: wo 15 apr 2020, 13:26
lous77 schreef: di 14 apr 2020, 16:24 Ook geen mat gebruiken. Het is niet natuurlijk dat warmte vanuit de grond omhoog komt en het droogt het substraat alleen maar uit. Lamp erboven is wel altijd mooi en maakt ze actiever :)
En heb je ook een aanrader voor een lamp, ik ben vrij nieuw en ik had er laatst gewoon alvast als test er een 25 watt warmtelamp opgezet en die werd ongelooflijk heet. Daarentegen werd het toen in het terrarium in het warme gedeelte 22 graden....

Ik vind zelf een simpel halogeentje eigenlijk het mooist. Ben ook weleens met led lampjes in de weer geweest, maar dat vind ik toch echt een stuk lelijker.
En zou dan een 50 watt voldoende zijn? En kan ik die er dan gewoon boven hangen, of moet ik hem op het metaalgaas zetten?
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Bericht door Ewan »

Weet iemand dit?? Want ik weet niet hoelang het exact nog duurt voordat ik kevers ga hebben....
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Geen zorgen, een lamp is echt niet noodzakelijk, dus zelfs als je kevers er al zijn heb je nog wel even om het een en ander uit te zoeken. Ik gebruik geen lampen dus kan je niet adviseren!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zoals al geschreven werd is een lampje echt niet noodzakelijk en moet je het vooral doen als je de kevers met de beste kleuren wilt bekijken. Het beste neem je dan een lampje waar niet teveel warmte vanaf komt. Dat zorgt er namelijk voor dat de bovenlaag van je substraat uitdroogt en ook je kevers kunnen niet goed tegen droogte. Een warmwit LED-lampje lijkt mij prima, want die worden niet warm en die zijn niet zo vies wit.
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Bericht door Ewan »

Maar een temperatuur van 19 graden soms 18 soms 20 (hangt van de dag af) is dus echt geen probleem?
Plaats reactie