Vermeend kannibalisme bij keverlarven

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Vermeend kannibalisme bij keverlarven

Bericht door bas »

Zo af en toe zie je het (ook hier) weer eens voorbij komen, het vermeende kannibalisme bij keverlarven. Je zou bepaalde soorten apart op moeten kweken omdat larven anders elkaar zullen doden en opeten. Goed, voor sommige soorten is dat inderdaad het geval, maar dat zijn dan soorten die van nature een hoog eiwitgehalte in hun dieet hebben. Bij soorten die leven op een vegetarisch dieet van blad- en houtresten lijkt het mij altijd wat vergezocht. Als een larve sneuvelt (door een andere oorzaak) en dat de rest van de larven 'm dan opeet lijkt mij zeker te gebeuren. Maar actief jagen en doden voor de eiwitten lijkt mij minder waarschijnlijk.

Regelmatig lees ik dat je Mecynorhina sp. ook het beste apart kan opkweken om kannibalisme te voorkomen. Daar trek ik mij al jaren niets van aan en ik heb ook al jaren geen problemen ondervonden. Afgelopen week kwam ik toevallig uit bij een kweekbak waarvan ik steeds dacht dat 'ie leeg was. Omdat ik het idee had dat de laag substraat inmiddels toch echt wat geslonken was heb ik 'm omgekiept en daarbij kwam ik 41(!) dikke L2 en al de eerste L3 M.t.ugandensis-larven tegen. Toegegeven, hoeveel het er van origine geweest zijn weet ik niet, maar als deze 41 larven prima samen kunnen leven in een bak met misschien nog net 10 liter oud substraat dan is dat voor mij bewijs genoeg om het kannibalisme definitief naar het rijk der fabelen te verwijzen.

Uiteraard is het nooit de bedoeling om zoveel larven in zo weinig substraat te huisvesten. Zo zie je echter wel dat je met een goed substraat een heel eind komt. En mochten er larven uit je substraat verdwijnen, dan is de kans groot dat er iets anders aan de hand is dan kannibalistische kevers..
Bijlagen
IMG_7861.JPG
IMG_2199.JPG
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Wauw, mooie larven!!
Ik heb 5 MTU's bij elkaar in een bak met ongeveer 5 liter substraat en ik heb er 10 die allemaal apart zitten. Niet omdat ik bang ben voor kannibalisme, maar ik merk dat ik het vooral handig vind om te monitoren hoe ze het doen.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helemaal mee eens, Bas. Dit is ook mijn ervaring.
Plaats reactie