Kevers en reptielen of amfibiën

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Kevers en reptielen of amfibiën

Bericht door LindaK »

Heeft iemand hier ervaring met het combineren van kevers en andere diersoorten?

Ik heb een terrarium van 80x80x60 omdat ik vind dat een dier met vleugeltjes moet kunnen vliegen.
Maar met 6 Cyprolais Aurata was de bak wel erg dunbevolkt.

Mijn andere helft wilde al jarenlang graag een gekko als huisdier (klinkt als een rampencombo, i know ;)
Nu hebben wij Lepidodactylus lugubris (rouwgekko) aangeschaft, dit zijn nachtactieve reptielen, de temperatuur en vochtigheid eisen komen overeen met die van de kevers.
Het is een slank gebouwd reptiel dat inclusief staart maar 10cm lang wordt.
Zelfs volgroeid past er met geen mogelijkheid een kever in zn bek.
Ze eten mee met het fruitjelly en fruit voor de kevers en ik heb wat krekels en een waterbakje met water met voedingssupplementen erin gedaan.

Ik ben erg benieuwd of andere mensen hier ervaringen mee hebben, en of er problemen zouden kunnen ontstaan die ik niet verwacht.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Linda,

Ik heb zelf totaal geen ervaring met reptielen maar ik kan mij zo voorstellen dat het dier toch zal proberen om de kevers op te eten. Al zou het niet lukken om ze op te eten zou hij ze wel kunnen beschadigen. Hetzelfde kan gebeuren als hij er overheen loopt. En de kevertjes zorgen voor larfjes en die zal de gekko met veel smaak oppeuzelen als hij ze te pakken krijgt. Ook kunnen de kevers in het waterbakje vallen en dit niet overleven.

Kortom, het lijkt mij voor de kevers alles behalve een fijne leefomgeving. Maar misschien is er iemand die uit ervaring kan spreken.

Groeten,

Ben
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Hej Linda,

Ik ben het mee eens met wat Ben zegt. + dat de gecko's nachtdieren zijn en dus overdag gestoord kunnen worden door de kevers. Hoe groot of klein de kevers ook zijn denk ik dat zij ook flinke schade aan kunnen richten aan het tere huidje van de gecko. Lijkt mij voor beide dieren geen goede combie.

groetjes,
Inge
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Bericht door LindaK »

Bedankt voor jullie input, daar ga ik zoiezo over nadenken.
Het waterbakje is de groote van een flessendop dus maak ik me geen zorgen over.
En over het opeten maak ik me tot nu toe weinig zorgen omdat er nauwelijks een poot van mijn kever in de bek van de gekko zou passen.
Maar misschien dat ik me er wat meer zorgen over moet gaan maken.

Mijn bak is zo ingericht dat de gekko's zich overdag verstoppen in de achterwand waar de kevers niet tussen passen, ze zullen overdag niet gestoord worden.
Tot nu toe zijn ze elkaar nog niet tegengekomen.
Ik heb altijd nog een backup oud aquarium staan om de soorten te scheiden wanneer nodig.

Ik hoop nog van iemand te horen met ervaring in plaats van speculatie, maar alle opmerkingen en input wordt gewaardeerd.
Ook zeker als het dingen zijn die ik misschien niet wil horen.
Plaats reactie