Natter substraat

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Natter substraat

Bericht door Cetonio »

Hallo allemaal,
Ik heb het idee dat het substraat in mijn terrarium veel te droog in; als ik het pak stuift er soms zelfs wat op. De kevers hebben eitjes gelegd, en ik heb ook al wat larven gevonden, maar ik ben bang dat als het te droog is, de larven zullen uitdrogen. Ik sproei wel en ik heb wat nat witrot hout er in gedaan, zodat de larven daar dan misschien in kunnen gaan. Maar dat helpt allemaal niet heel erg.
Weet iemand hoe ik het substraat natter kan krijgen?
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hoe dik is je substraat laag?
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ongeveer 8 tot 11 cm
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Okee, mijn ervaring is dat dat genoeg is om uitdroging van het substraat te voorkomen met de nodige maatregelen.

Mijn substraat is in de terraria tussen de 10 en 15 cm. De bovenste 5 centimeter van dit substraat is vaak erg droog, maar ik zorg ervoor dat het uitdrogen stopt hierna en niet dieper de grond in trekt.

Als heel jou substraat zo droog is dat het stof ervan op stuift is dit inderdaad veel te droog. Met een lamp boven de terra's in combinatie met de warmte deze dagen droogt het substraat erg snel uit. Ik sproei de bakken om de paar dagen met een stevige regenbui. Hierbij sproei ik rustig een halve liter water in een terrarium van 40x40 met een substraat laag van 10 cm. Door hierbij een nevel te gebruiken sijpelt het vocht langzaam het substraat in en word het opgenomen in heel het substraat. De bovenste droge laag neemt eigenlijk bijna geen vocht meer op maar de laag hieronder wel. Hiervoor gebruik ik een rugketeltje waarbij het mogelijk is de sproeier vast te zetten zodat je deze niet continue hoeft in te knijpen. Ik heb het nog een lange tijd vol gehouden om dit met een hand plantensproeiertje te doen maar dit levert vreselijk verzuurde handen op :roll:

Je zal zelf een beetje moeten experimenteren met het vocht gebruik, te vochtig substraat is namelijk net zo of nog schadelijker voor de eitjes en larfjes dan te droog substraat. Hier kom je eigenlijk alleen achter door na een sproeibeurt een kwartiertje tot een half uurtje te gaan graven in het substraat en te zien hoe het vocht is opgenomen. Wanneer het te nat blijkt moet je volgende keer minder sproeien en wanneer het nog te droog is kun je meer vocht gebruiken... :geek:

Belangrijk is dat het substraat goed vochtig is wanneer je het aanbrengt in het terrarium. Als je het al te droog aanbrengt is het bijna niet nat meer te krijgen door te sproeien.

Succes!
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Oké bedankt!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hé hallo!

Ik deel de ervaring van Arietuur.
Heb een vergelijkbaar terrarium met een laag substraat van zo'n 12 cm en sproei ook om de paar dagen.
Zeg drie keer per week. Wel iets minder dan Arietuur maar dat zal met andere omstandigheden te maken hebben...
Hiervoor gebruik ik een plantensproeier met een pompje. Dat werkt prettig.

Bij mij is ook de bovenste laag altijd behoorlijk droog.
Maar als je het substraat doorwoelt dan is het lekker vochtig. Niet té uiteraard.

Nou goed, je zal even moeten gaan experimenteren.

Succes!
Plaats reactie