Verhouding larven : substraat

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Verhouding larven : substraat

Bericht door bas »

De kweek met mijn kleintjes gaat goed en ik kom flinke hoeveelheden larven tegen. Nu vraag ik mij af hoe gecondenseerd ik deze kan opkweken. Omdat ik het wat lastig vind in te schatten richt ik me tot jullie.

Gister heb ik mijn kweekbakjes van Cyprolais hornimani en Chlorocala africana africana gecontroleerd op larven en van 2 trios Cyrpolais heb ik 66 larven en van 1 quartet Chlorocala heb ik er 43. Het overgrote deel is nog L1, maar er kruipen ook al wat L2 rond. Dat is uiteraard goed nieuws, maar waar moet ik heen met al die larven?

Het overgrotdeel is nog L1, maar er kruipen ook al wat L2 rond. Ik heb nu van beide soorten alle larven bij elkaar gezet in elk een 10L bak (tot de rand toe gevuld). Hoe lang kan ik de larven hierin bij elkaar laten zitten? Of is het verstandig ze nu al per 20-30 stuks te huisvesten? Omdat ik een aantal andere soorten heb die individueel gehuisvest zijn, heb ik namelijk niet heel veel plek meer over.

Ik zie jullie mening graag tegemoet.

Alvast bedankt,

Bas
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zo dat is lekker gelopen ! Als teveel larven hebt en er wat kwijt wil kun je ze altijd hier aanbieden of een standje nemen op de Vivarium beurs ;-):-)
Op zich verdragen de larven van beide soorten elkaar erg goed en kun je ze met grote aantallen tegelijk in een bak houden. Maar voor elk soort geldt, hoe neer ruimte hoe beter. Wellicht is het mogelijk om ze iets ruimer te huisvesten zeker wanneer ze naar L3 gaan. Ikea heeft een mooie collectie Samla opberg bakken voor kleine prijsjes.

Maar al met al gefeliciteerd met het mooie resultaat !
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Goed resultaat hoor! Ik zou zeker niet teveel larven bij elkaar zetten. Dat bevalt mij altijd slecht. Van Cyprolais zeker niet meer dan 20 in een 10 liter bak, van Chlorocala kun je er tot maximaal 30 in kwijt. Wel goed in de gaten houden hoe het substraat eruit ziet en op tijd verversen!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik ze nog even een paar weekjes bij elkaar laat zitten totdat ze wat groter zijn. De L2s ga ik vervolgens wat ruimer huisvesten.
Grote kans dat ik er een aantal mee ga nemen naar de Vivariumbeurs. Al weet ik niet of het echt rendabel is om een metertje af te huren voor een stuk of 50 larven.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wellicht is er iemand om de tafel mee te delen ? Zijn er overigens meer mensen die te weinig aanbod hebben voor een hele tafel maar wel wat aan te bieden hebben ?
Plaats reactie