inrichting

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Paul
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 21:28

inrichting

Bericht door Paul »

Hallo,

Ik ben een kers verse hobbyist op het gebeid van kevers maar met internet(forums) minder handig.
Want er zullen ongetwijfeld al ergens foto's staan die ik niet kan vinden.

Ik heb veel paludaria gehouden met kikkers dan ligt er ook een grote nadruk op je beplanting en inrichting. Nu krijg ik het gevoel dat dat bij kevers een veel mindere rol speelt. Nu zou ik graag willen weten is dit wel of niet mogelijk en zijn er mensen met foto's van hun terrarium met kevers met nadruk op de inrichting zodat ik me er een beter beeld van kan vormen.

alvast bedankt

Paul
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dag Paul,

Bij kevers is beplanting inderdaad een probleem. Dat komt omdat de grond nogal eens wordt omgewoeld. Kevers duiken de grond in om eitjes te leggen. De larfjes gaan opzoek naar hout (en nemen hier en daar eens een plantenwortel mee), vervolgens leggen ze een cocon en daaruit klimt weer een kever omhoog.

Echter wil dat niet zeggen dat je je bak helemaal kaal hoeft te houden. Ik zelf ben ook een verstokte paludarium fan en zet mijn terra gewoon vol met planten. Ik heb afgelopen zaterdag ook een weer een setje planten gehaald en ben nu ficus aan het opkweken voor tegen de achterwand.

Foto's van terrariums kun je hier vinden:
viewtopic.php?f=17&t=35 en hier viewtopic.php?f=29&t=214&start=10

Houd er rekening mee dat hoe groter de soort des te zwaarder je planten het hebben.
Je kunt eventueel ook kunstplanten gebruiken en dat zie je sommige kwekers wel doen, maar persoonlijk heb ik hier een hekel aan.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Welkom Paul :)

Ik gebruik zelf voornamelijk stukken hout/schors en kunstplanten om mijn terrariums te decoreren. En ik gebruik ook vaak mos voor op de bodem.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Gebruikersavatar
Annette
L3
Berichten: 114
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 11:11

Bericht door Annette »

Hoi Paul,

Die tweede link die peter liet zien is mijn bak, kort na de inrichting. Inmiddels hebben ze de planten rechts gesloopt, ook de orchidee links achterin is dood. De bromelia links voorin is er ook niet best meer aan toe. De plantjes tegen de achterwand blijven de kevers vaak met hun klauwtjes aan hangen waardoor ze die bijna met wortel en al eruit trekken. Ook de stokken die er inmiddels in staan krijgen ze omver.

Hiervoor had ik de larven van Eudicella smithi erin zitten. Toen het (zonder dat ik het wist) wat overbevolkt raakte met larven verdwenen mijn planten iedere dag onder de grond en leken goed te smaken. Wat je ook niet moet doen is een plastic potje om de plant laten zitten. Vooral orchideeën zijn erg geliefd bij larven. Ik had twee larven die klein via de onderkant erin gekropen waren, zich daar vol aten aan de houtsnippers, maar er niet meer uit konden toen ze groter werden. Uiteindelijk waren er geen houtsnippers in het potje meer te vinden en ook de plant zelf werd met blad en al opgegeten. Ook in andere potjes vond ik larven die niet meer door de gaatjes onderin konden ontsnappen.

Je kan proberen planten in je terrarium te zetten, maar als je larven ouder worden, worden je planten vrijwel altijd aangegeten aan de wortels. Veel geld investeren in planten is dus niet aan te raden :) Naar mijn ervaring blijven bromelia's nog het langste stand houden :)
Mecynorhinella ugandensis, Mecynorhinella polyphemus confluens, Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Pachnoda aemula, Pachnoda sinuata flaviventris, Pachnoda marginata peregrina, Chlorocala africana africana, Chlorocala africana oertzeni,
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Let wel even op dat bij Annette nu Mecynorhinella ugandensis in zitten. Dat zijn grootformaat kevers en schurken eerste klas. Bij de kleinere soorten zoals Pachnoda en Smithi wordt de inrichting veel minder aangetast. Wat wel een feit blijft is dat je bij veel larven inderdaad je begroeiing de grond in ziet zakken. Daarom kun je het beste de larven in losse bakken erbij houden. (wat ook nog eens beter is om ziektes te beperken en meer controle te houden over je populatie)

In mijn terrarium probeer ik enkel de imago's te houden, wat wel met zich meebrengt dat je geregeld naar nieuwe larven moet zoeken. (1x in de 2 maanden)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Paul
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 21:28

Bericht door Paul »

He, bedankt allemaal voor jullie reacties is zat even een paar dagen in België voor een opleiding en kon even niet reageren. Dat is wel een punt dat ik jammer vind, maar ja je kunt niet alles hebben. Ik denk dat ik het anders ga combineren: een paar bakken met kevers en enkele met kikkers en planten.

Wat vinden jullie het makkelijks te werken, een terrarium met schuifruiten of een aquarium met dekruiten?

M.v.g. Paul
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Paul schreef: Wat vinden jullie het makkelijks te werken, een terrarium met schuifruiten of een aquarium met dekruiten?
Ik zou voor schuifruiten gaan, ik weet het niet zeker maar ik denk dat een kever eerder omhoog eruit vliegt dan opzij. Daarnaast is het gewoon naar mijn idee makkelijker werken van opzij.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Ion
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 11:28

Bericht door Ion »

Ik heb voor het moment sterremos in mijn terrarium staan. Dit heeft meer bladstructuur dan andere mossen, zit er mooier uit. Tot nu toe ziet het er nog altijd heel goed uit.
Bij mossen heb je ook minder problemen qua larven die aan de wortels knagen denk ik, omdat de wortels vrij oppervlakkig zijn.
Dit mos wordt vaak als bodembedekker in de tuin gebruikt, ook om op te lopen zoals gras, maar ik heb hem gewoon uit een bos (gewoon vastnemen en omhoog trekken, komt zo los)
In het wild zijn er in juni/juli witte bloemen op, maar ik weet niet of dat lukt in een terrarium, misschien als je de dagcyclus van die tijd imiteerd.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ion schreef:Ik heb voor het moment sterremos in mijn terrarium staan. Dit heeft meer bladstructuur dan andere mossen, zit er mooier uit. Tot nu toe ziet het er nog altijd heel goed uit.
Bij mossen heb je ook minder problemen qua larven die aan de wortels knagen denk ik, omdat de wortels vrij oppervlakkig zijn.
Dit mos wordt vaak als bodembedekker in de tuin gebruikt, ook om op te lopen zoals gras, maar ik heb hem gewoon uit een bos (gewoon vastnemen en omhoog trekken, komt zo los)
In het wild zijn er in juni/juli witte bloemen op, maar ik weet niet of dat lukt in een terrarium, misschien als je de dagcyclus van die tijd imiteerd.
Dan moet je wel zorgen dat er nog genoeg grond is waar de kevers kunnen graven en eitjes leggen.
Dit topic is al een jaar oud trouwens, Maar Ion heeft leuke informatie met ons gedeeld. Dan mag dit toch gebumpt worden he?
Ion
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 11:28

Bericht door Ion »

Oei sorry, ik had niet gezien dat het al zo oud was.

Ik leg ook maar ongeveer in 1/6 van het terrarium het mos, de kevers kunnen er ook moelijk door lopen heb ik gezien.
Plaats reactie