deze fotos wil ik jullie niet onthouden

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

deze fotos wil ik jullie niet onthouden

Bericht door erwin&sonja »

deze fotos wil ik jullie niet onthouden

Afbeelding

Afbeelding

groetjes
erwin&sonja
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Wohoo... Leuk zo'n bende bijeen.
An inordinate fondness of beetles.
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

in de school vakantie maanden komen alle kever terrariums terug naar hier,en dan zijn het inderdaad veel kevers

tijdens het schooljaar zitten deze in een door geef programma,en gaan deze terrariums om de 2 weken naar andere scholen toe ter illustratie bij de les kevers
Ook staan er in twee scholen waar dierenverzorging gegeven word,een permanente terrarium voor de kevers,en moeten deze om de maand bijgevuld worden met (liefst levende :roll: )kevers

er loopt nu zelfs een proefproject in het BLO en BKO(bijzonder lager onderwijs en bijzonder kleuter onderwijs)
blijkbaar hebben kinderen met bepaalde geestelijke afwijkingen veel baat bij de kevers
blijkbaar worden kinderen die woede aanvallen krijgen er kalm van ,om naar de bewegende kevers te kijken
ook zouden ze het contact tussen de begeleiders en de kinderen versnellen

dit lukt blijkbaar enkel met de beweeglijke gekleurde rozenkevers, want naar het terrarium met de grote kevers (Trypoxylus dichotomus )word niet omgekeken

eind september weet ik er meer van,daar er dan een evaluatie is,waar ik op uitgenodigd ben
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat een drukte in de bak ! Ben erg benieuwd naar de uitslag van die evaluatie ! Het zou toch geweldig nieuws zijn als blijkt dat de kevers zo'n positieve uitwerking hebben op de kinderen :D Zowiezo al geweldig dat kinderen via school in aanraking met kevers en andere insecten mogen komen !
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Leuke foto's
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Leuk, benieuwd naar de evaluatie.
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

gisteren avond naar de bruikbaarheid van de terrariums met kevers voor het proefproject in het BLO en BKO(bijzonder lager onderwijs en bijzonder kleuter onderwijs)geweest
(wat een omhoog gevallen bende zichzelf behoorlijk belangrijk vindende persoonlijkheden daar,met een woordenschat die ze met moeite kunnen uitspreken)
(mijn herhaaldelijke gelach met het willen maar niet over de lippen krijgen van bepaalde straffe woorden werd dus niet met dank aanvaard :lol: :lol: )

het komt er op neer dat er dankzij de kevers,sneller contact kan gemaakt worden met sommige kinderen
de kevers worden "de beestjes" genoemd
als er tegen de kinderen gesproken word,lijkt het of ze het niet horen,en reageren deze ook niet
wanneer er tegen de kevers gesproken word,reageren sommige van deze kinderen blijkbaar wel

zo werd er triomfantelijk handgeklapt bij een voorbeeld,of het was een overwinning in de ronde van frankrijk
een meisje van 9,dat op niets reageert vanaf de geboorte, ,ging zelf een beetle jelly halen,nadat er aan de kevers gevraagd werd ,door de begeleidster of ze honger hadden
(dat de ouders van dit meisje er zelfs een traantje bij wegpinkten,geeft aan wat het voor hun betekende)

ook bij sommige kinderen(niet allemaal blijkt)die woedeaanvallen krijgen ,kunnen ze via de kevers deze kinderen op andere gedachten krijgen in een merkelijker kortere tijd

er was ook een negatief gegeven,er was een kind dat panische angsten had voor de kevers,en deze hebben ze in een andere groep moeten onderbrengen

op mijn vraag wat nu het verschil is tussen dit en vorige proefprojecten met cavia's en konijntjes,was het antwoord meteen duidelijk
sommige van deze kinderen hebben allergische reacties om deze dieren,en geraken blijkbaar in ademnood
ook was de geneigdheid met deze dieren te groot,en waren de problemen bij sterfte groot
daar een groep kevers geen toe-eigening hebben zoals hanteerbare dieren of voorwerpen,word daar ook zeer gewardeerd
want dit was het probleem met de cavia's en konijntjes ,er werden toegeëigend,en dit zorgde voor veel spanningen blijkt

blijkbaar is het in deze sector nog een zoeken naar mogelijkheden ,en is er grote belangstelling voor
er waren meer deskundigen dan ik dacht dat er bestonden,en elk heeft zijn /haar mening ,en willen deze dan ook graag verkondigen,zodat het een kakofonie van onverstaanbare woorden werd
na de directeur een hand gegeven te hebben en me verontschuldigd dat ik nog andere zaken te doen had (het was voetbal op tv :roll: )ben ik er zo snel mogelijk vertrokken

de terrarium met kevers blijft staan

meer dan behoorlijk geschrokken,en zeer dankbaar,dat onze kinderen en kleinkinderen gezond en wel zijn,want we prijzen ons zeer gelukkig na het zien en horen van zoveel ellende
ook behoorlijk fier,dat onze beestjes wat kunnen betekenen voor sommige van deze kinderen,hoe klein ook

groetjes
erwin&sonja
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wauw Erwin & Sonja, wat een superproject! Ik sta werkelijk perplex dat kevers zo succesvol toegepast kunnen worden. Fantastisch om de ervaringen ermee te horen.

Succes met het voorzetten van dit project! Als er hulp nodig is kunnen we altijd kijken of we ergens mee bij kunnen schieten.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat prachtig dat er zulke veranderingen mogelijk zijn door middel van de kevers ! Zeker in een groep van zulke beperkte kindjes waar elke kleine verandering een mega verandering is ! Is dit ook je ervaring met bijv moeilijk opvoedbare kinderen zoals autistisch, adhd die iets toegankelijker zijn dan als deze kinderen ?
aatjebanaantje
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 22:40

Bericht door aatjebanaantje »

Wat een massa kevers :P

Leuk dat die kinderen geholpen worden door zo'n klein diertje, maar ze zijn dan natuurlijk ook wel enorm interessant om naar te kijken.
Moest ik de tijd vinden, ik zou uren naar men terrarium kunnen staan kijken.
0.0.+-50 Pachnoda marginata peregrina
?.?.? Eudicella smithi
0.0.+-30 Zoophobus morio
0.0.10 Pachnoda aemula
0.0.6 Eudicella gralli hubini
0.0.10 Chlorocala africana oertzeni
Plaats reactie