Vochtige grond

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Bas Z
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 22:57

Vochtige grond

Bericht door Bas Z »

Ik heb toch nog een vraag over hoe vochtig de humus laag moet zijn.

Het moet zo vochtig zijn als aarde uit een zak.......dat begrijp ik.Maar ik heb de grond vandaag in mijn bak gedaan,toen was het vochtig.Nu neem ik aan dat ik met mijn handen door de aarde heen moet om te voelen hoe vochtig het is,maar verstoor ik dan de larven niet en echt leuk vind ik het zelf ook niet :oops: :(

Hoe regelen jullie het en hoevaak benevelen(plantenspuit) jullie de grond en hoeveel???

Gr Bas the Newbee :?:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Handig foefje is een beetje humus in je hand nemen en een vuist knijpen. Als er een beetje vocht tussen de vingers door komt maar niet druipt, druppelt is het goed. Komt er een straaltje of druppels tussen uit is het te vochtig. Ook kun je het zien als je je hand weer open doet, is het een klompje dat naar je hand is gevormd na het knijpen (en niet drupte) is het goed, blijft het niet als klompje en valt het weer in elkaar dan is het al snel te droog.
Het vochtig genoeg houden van het substraat word op verschillende manieren gedaan, het is een kwestie van uitproberen wat jou en je dieren het beste bevalt. Zelf sproei ik eigelijk nooit, de substraat laag is dik/diep genoeg om niet uit te drogen. De bovenste 2 cm worden altijd wel droger maar daaronder is het prima. Ook kun je er voor kiezen af en toe te sproeien in je bak als je het te droog vind worden. Gewoon met een plantenspuit een paar spraytjes. Nooi water in de bak gieten ! omdat het water zich niet met het humus vermengt en direct naar de bodem zakt en dat geeft grote risico's voor je eitjes en larven !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Kweekbakken en larvenbakken worden eigenlijk best niet te sterk verlucht. Ik denk dat de meesten onder ons plastieken bakken van het type Sämla (Ikea), het Curver-type of plastieken emmers met deksel hanteren. Hierbij worden enkele gaatjes in het deksel of doorheen de bovenste rand van de bak gemaakt (ik doe liever het laatste, heb ooit emmers met gaatjes in het deksel op elkaar gestapeld, dom dom dom... :oops: ).

Bij het samenknijpen van substraat mag bij het openen van de hand ook geen (of weinig) substraat meer aan de vingers kleven. Zoals HansjeP reeds zei, het moet werkelijk een klomp zijn.

Voor wat betreft de "showcase" kan je terraria gebruiken, maar dan moet je inderdaad geregeld besproeien.
terryschild
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 15:49

Bericht door terryschild »

Dear Bahamut,
Volgens my gebruikt bijna (BIJNA) iedereen een soort Sämla ala IKEA. Of bakken van de Xenos ( hier in NL) ze zijn zo handig ;). Maar toen ik ze ging halen waren ze uitverkocht... echt uitverkocht! "Hebben jullie nog meer Sämla bakken?""Nee sorry, wij zijn uitverkocht. We hebben alleen de deksels op dit moment."

Hoe herken je een kever/insect fan bij de Ikea? soms hoor je "Deze is goed voor de L2s en L3s" of "Mooie inhoud en makkelijk om te stapelen, toch iets leuk voor je beestjes?" of "Kijk deze heeft een zij-klap en ruim ook, even wat gaten boren dan heb je een mooie kweekbak!"

Een vraag over substraat: Houden jullie overige substraat ook in zulke grote bakken? En beuk/eik bladeren? Houden jullie ze binnen of buiten? 'k ben gewoon benieuwd.
"When people ask me how is it possible that you speak so many languages, I answered: Because nobody could speak mine"...
Bas Z
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 22:57

Bericht door Bas Z »

Heb net even de grond een beetje omgespit,een beetje in de hand genomen en het voelde vochtig aan,niet nat.
Wel vil het een beetje uit elkaar omdat er wel wat grotere stukken,grond,bladeren en houtjes tussen zitten.

Ga straks toch nog ff naar het bos(gelukkig om de hoek) om nog wat humus te scoren voor een extra laagje.
Zekerheid voor alles :D

Gr Bas
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

terryschild schreef:Dear Bahamut,

Een vraag over substraat: Houden jullie overige substraat ook in zulke grote bakken? En beuk/eik bladeren? Houden jullie ze binnen of buiten? 'k ben gewoon benieuwd.
Ik heb nu 12 bakken vol met witrot hout. Heb ze voorlopig buiten staan en overdag doe ik het deksel ervan af om te drogen. Ik doe hetzelfde met mijn bladhumus, opdat de mijten enz zoveel mogelijk eruit zouden gaan. Vooraleer ze het hout en blad te gebruiken, bevochtig ik weer...

Grtz
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik hou mijn substraat en vers verzameld hout gewoon in plastieken zakken in de kweekkamer.
Het hout vermaal ik verder met een hakselaar en dit hou ik dan in een bak van Ikea (de grootste die er is). Deze worden ook steeds verlucht door gaatjes omdat anders zuurstofgebrek kan optreden (schimmel en natuurlijk aanwezige diertjes - pissebedden, miljoenpoten... - sterven af en zorgen voor nagenoeg anaërobe omstandigheden).

Hier is een link met nog wat info ;):

viewtopic.php?f=17&t=1001
Plaats reactie