Tips: maken keverterrarium

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Axolotl's zijn echt supergaaf!
Als je nog "ruimte" hebt zou je even moeten zoeken,
ik dacht dat een vriend van Bahamut nog een heel goed huis voor z'n ax'jes zoekt en het had geen haast,
wellicht is hier een mooie mix & match te maken??

Afgezien daarvan, even een nieuwsgierig vraagje;
waarom doe je de aquaria boven en de andere bakken onder?
De gewichtsverdeling lijkt me niet handig :oops:
Uiteraard heb ik er géén verstand van, maar handig lijkt me de zwaarste bakken onder te plaatsen,
evenals je met lekkage dan alleen een natte vloer hebt en niet ook andere diertjes die een nat pak gekregen hebben.

Ben wel heel erg benieuwd hoe je het gaat maken hoor,
daar moet wel iets heel erg gaafs uit ontstaan :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Petra schreef:Axolotl's zijn echt supergaaf!
Als je nog "ruimte" hebt zou je even moeten zoeken,
ik dacht dat een vriend van Bahamut nog een heel goed huis voor z'n ax'jes zoekt en het had geen haast,
wellicht is hier een mooie mix & match te maken??

Afgezien daarvan, even een nieuwsgierig vraagje;
waarom doe je de aquaria boven en de andere bakken onder?
De gewichtsverdeling lijkt me niet handig :oops:
Uiteraard heb ik er géén verstand van, maar handig lijkt me de zwaarste bakken onder te plaatsen,
evenals je met lekkage dan alleen een natte vloer hebt en niet ook andere diertjes die een nat pak gekregen hebben.

Ben wel heel erg benieuwd hoe je het gaat maken hoor,
daar moet wel iets heel erg gaafs uit ontstaan :D
haha dat snap ik, maar ik wil graag dat ik naar de aqua's kan kijken op ooghoogte :lol:
Bedankt voor die aanrader voor de axolotls, ik ga straks meteen even op zoek haha!

@ romano, ik neem even contact met je op via PB

@ iedereen, IK ZAG NET MIJN 1E LARVE !!!!!! WHAAAAAA COOOWL het was 1,5 cm ongeveer echt grappig !!!

Mvg Mike
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

gefeliciteerd !!!!
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Hansje Pansje schreef:gefeliciteerd !!!!
Dankje haha, het was zo vet he. ik was zojuist bezig et fruitje snijden enzo en dan zag ik plots wat grond en hout omhoog komen, ik kreeg l gelijk een Huge Smile en bleef heel gefasineert kijken. Geniaal!! Zie ik de fase aan hun uiterlijk of grote, 1,5cm lijkt me dan L1?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

je kan het aan de breedte van de kop zien. bij pachnoda marginata peregrina is L1 ong. 1mm, bij L2 ong. 3mm en bij L3 ong. 5mm.
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Koen schreef:je kan het aan de breedte van de kop zien. bij pachnoda marginata peregrina is L1 ong. 1mm, bij L2 ong. 3mm en bij L3 ong. 5mm.
He bedankt! als ik hem of haar weer tegenkom dan ga ik eens evn gokken haha :mrgreen:
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

met kevers ,en keverterrariums hebben we weinig ervaringen
met het maken van terrariums,en terrariumstellingen des te meer

de stelling zoals je deze nu op tekening hebt gezet,zou ik dan ook niet doen als ik U was
met een gewoon terrarium voor woestijn dieren zou deze niet stevig genoeg zijn,daar deze een te breede voorzijde heeft,en zullen de legplanken in het midden vooraan doorzakken
de gevulde kever terrariums wegen zwaarder dan de gevulde woestijn terrariums
daar dan nog eens twee aquariums opzetten,noem ikzelf niet meer gokken,maar gegarandeerd om problemen vragen

heb hier een soortgelijke terrarium stelling gehad
deze was 120,en elke legplank was met dubbel (betonplex van 24)met 4 keepertjes van 5X8 ertussen voor versteviging,en deze is na een goed jaar ook behoorlijk doorgezakt,zodat de schuifruiten niet meer te gebruiken waren

de stelling kan enkel standhouden indien je (verticale)versteviging,en ondersteuning platen steekt tussen de aquariums,en de terrariums zet

kan je verzekeren,als je stelling naar beneden komt met dieren erin midden in de nacht,je haar te weinig zal hebben om uit te trekken
dit wil niemand mee maken(spreek hier jammerlijk uit eigen ervaring)(was wel een metalen stelling,en niet verankerd in de muur)

er is een zeer simpele beredenering
je stelling moet sterk genoeg zijn om er beton in te kunnen gieten,dus even sterk als een beton bekisting
gelijk welke bouwvakarbeider,die in uw kast beton durft te storten,krijgt op staande voet zijn ontslag

zou het niet doen,zonde van de tijd en het geld
zou even een stapje terugzetten naar de ontwerptafel :=|en een steviger ontwerp maken,zodat de aquariums maximaal ondersteund zijn

(vergeet ook niet dat je maar één kans krijgt bij moeder de vrouw(meestal de baas in huis)( :X :X )om je bouwkunsten te demonstreren
het moet maar één keer verkeerd gaan,en je hoord het voor de rest van je leven als je nog eens wat te bouwen hebt :lol: )

kijk uit naar het resultaat
groetjes
erwin&sonja
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Hey bedankt voor het uitgebreide stuk tekst met de tips,

In de terrariumlagenstaan al verticale schotten om het gewicht op te vangen van de aquaria, aan de zeikanten van de terrariums ga ik dus ook van die schotten plaatsen zodat het gewicht van de legplanken voledig word opgevangen.
Heel de kast rust op de onderplaat dus dat is een stabiele bodem.

Wat bedoel je precies met `vooraan doorzakken` aangezien het gewicht word verspreid en zo veel mogelijk word opgevangen?

Ook de keverterraria hebben geen gewicht omdat hij op de bodemplaat staat.

Sorry ik moet naar de dokter voor mijn rug! ik typ straks verder ! SORRY
///////////////////////
fijn er zit een wervel verkeerd, heb ik weer...op naar therapie... zucht :lol:
///////////////////////

maar oke, terug naar de terraria. Mocht het dan nog niet stevig genoeg zijn dan kan ik het nog steeds verstevigen. Dit gaat wel goed komen, het is niet de eerste kast die ik bouw maar ik zal naar je luisteren en extra stevigheid aanbrengen.

Zijn het nog tips voor het keverterrarium?
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

sorry voor de crappy tekst

maar de maten zijn in cm en het geheel is het 1meter 15 cm
aqua 2.jpg
aqua.jpg
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

he bedankt voor het opnemen van de maten!
Plaats reactie